The impact of emotional education on preschoolers' behaviours

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Vudalı, Victoria
dc.date.accessioned 2014-11-26T11:40:40Z
dc.date.available 2014-11-26T11:40:40Z
dc.date.issued 2014-02
dc.identifier.citation Vudali, Victoria. (2014). The impact of emotional education on preschoolers' behaviours. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Psychology, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/1546
dc.description Master of Science in Developmental Psychology. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology, 2014. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Biran Mertan. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: Emotional literacy is a complex concept which children begin to acquire in the preschool years and greatly depends on the roles of individuals such as parents and teachers. The components of emotional literacy such as facial recognition and emotional understanding contribute to academic and social achievements and also workplace success. Parent-child emotion education program, Coaching and Rewarding Emotional Skills (CARES) was adapted and implemented within a preschool in order to assess the effectiveness in the classroom setting. It was expected that after participating in the program preschool children would display an increase in emotional understanding, compliance and pro-social behaviours. Overall 32 children of ages 4 and 5 were divided into two groups according to their preschool class; the experimental group participated in 6 weeks of the CARES-T (T) program and the control group did not receive any emotion education. Before and after the program, both groups were assessed regarding emotion recognition abilities, behaviour characteristics and empathy through computer tasks and parent and teacher questionnaires. Participants who took part in the CARES program developed better emotion recognition skills and were both faster and better able to label emotions than those who did not. They also displayed less intense problem behaviours with particular emphasis on uncaring behaviours. Unexpectedly the program had no effect on the participants’ empathy levels as reported by parents and teachers. These findings suggest that emotion education is beneficial for preschool aged children and their emotional literacy development. Keywords: Emotional literacy, Coaching and Rewarding Emotional Skills (CARES), Emotion Education. ………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Duygusal okuryazarlık, ebeveyn ve eğitmen gibi bireylerin rollerine bağlı olarak okulöncesi yıllarında kazanılmaktadır. Yüz tanıma ve duyguları anlamayı içeren Duygusal okuryazarlık, bireyin sosyal ve akademik başarılarından mesleki başarılarına kadar katkıda bulunmaktadır. Bir ebeveyn-çocuk duygu eğitim programı olan Koçluk ve Ödüllendirme Eğitimiyle Duygusal Becerileri Kazandırma (Coaching and Rewarding Emotional Skills; CARES) programının sınıf ortamında uygulanabilirliliğini ölçmek amacıyla, okulöncesi ortamda denenmiştir. Programa katılan anaokul çocuklarından, duyguları anlama, uyumluluk ve olumlu sosyal davranışlarda artış göstermeleri beklentiler arasındaydı. Yaşları 4 ile 5 arasında olan 32 çocuk, sınıflarına göre iki gruba ayrılmıştır; deney grubu 6 haftalık CARES-T (T) programına katılırken, kontrol grubu herhangi bir duygu eğitimi almamıştır. Programın öncesinde ve sonrasında, iki gruptaki çocuklar bilgisayar görevleri ve aile–eğitmen ölçekleriyle duyguları tanımlama becerileri, davranış özellikleri ve empati konularında değerlendirilmiştir. CARES-T (T) programında eğitim çocukların, duygu tanımlama becerilerini daha fazla geliştirdikleri ve duyguları daha hızlı ve doğru bir şekilde tanımlayabildikleri gözlemlenmiştir. Buna ek olarak, kayıtsız olma (ilgisiz) davranışları başta olmak üzere daha az problemli davranışlarda bulundukları sonucuna varılmıştır. Beklenmeyen bir sonuç olarak, aile ve eğitmenlerin değerlendirmelerine göre, empati düzeyinin üzerinde programın herhangi bir etkisi görülmemiştir. Bu bulgular, duygu eğitiminin okulöncesi çocuklarında ve duygusal okuryazarlık gelişimlerinde yararlı olabileceğini göstermiştir. Anahtar Sözcükler: Duygusal Okuryazarlık, Koçluk ve Ödüllendirme Eğitimiyle Duygusal Becerileri Kazandırma (CARES), Duygu Eğitimi. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.subject Psychology en_US
dc.subject Educational psychology en_US
dc.subject Emotions and cognition en_US
dc.subject Emotions in children en_US
dc.subject Thought and thinking - Study and teaching en_US
dc.subject Emotional Literacy, Coaching and Rewarding Emotional Skills (CARES), Emotion Education en_US
dc.title The impact of emotional education on preschoolers' behaviours en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record