The Effect of Environmental Policy by Considering the Mediating Role of Customer Satisfaction and Loyalty

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Safshekan, Sedigheh
dc.date.accessioned 2015-03-10T13:10:12Z
dc.date.available 2015-03-10T13:10:12Z
dc.date.issued 2014-06
dc.identifier.citation Safshekan, Sedigheh. (2014). The Effect of Environmental Policy by Considering the Mediating Role of Customer Satisfaction and Loyalty. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/1628
dc.description Master of Science in Tourism Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2014. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Habib Alipour. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: This thesis aimed to explore the effects of environmental policies (EP) on three dependent variables including customer satisfaction (CS), customer loyalty (CL) and market performance (MP). It also investigated the effects of employing EP on hotel market performance by considering the mediating role of customer satisfaction and customer loyalty in this relationship. Through a quantitative research method, a survey questionnaire administered to international tourists and managers of five star hotels in Northern Cyprus. For the purpose of this study, eight hypotheses were tested and the result of the analysis revealed that six hypotheses supported and two rejected. In the meantime, to test the hypothesis, structural equation modeling was also used. Results demonstrated that managers should increase the applicability of EP and green practices in their hotel to enhance the customer satisfaction and loyalty. According to the findings of the study, EP increases customer satisfaction, customer loyalty and market performance directly and indirectly through mediating role of CS. The relationship between CL and MP didn’t not support as well as mediating role of CL between EP and MP. These inconsistencies of the result can explain regarding the characteristics of hotel industry in North Cyprus. Hotel industry in North Cyprus needs to improve their performance. Keywords: Environmental Policy, Customer satisfaction, customer Loyalty, Market Performance, Northern Cyprus. ………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZET: Bu çalışma, çevre politikalarının (ÇP) üç bağımlı değişken üzerindeki etkisini araştırmayı amaçlamaktadır. Bu değişkenler; müşteri memnuniyeti (MM), müşteri sadakati (MS), ve piyasa başarısı (PB). Çalışmada ayrıca ÇP istihdamının otel piyasa başarısı üzerindeki etkisi, MM ve MS’nin bu ilişkideki rolü de göz önüne alınarak incelenmiştir. Nicel çalışma yöntemi kullanılarak, Kuzey Kıbrıs’taki beş yıldızlı otel yöneticileri ve uluslararası müşterilerine bir ölçek uygulanmıştır. Çalışmanın amacına uygun olarak sekiz hipotez test edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda altı hipotez desteklenmiş, ikisi reddedilmiştir. Hipotezleri test etme aşamasında, yapısal eşitlik modellemesi ayrıca kullanılmıştır. Sonuçlar göstermiştir ki, MM ve MS’nin artması için yöneticiler otellerdeki ÇP ve yeşil pazar uygulamalarını artırmalıdır. Çalışma sonuçlarına gore ÇP; MM, MS ve PB’yi direkt ve MM’nin etkisiyle dolaylı yoldan etkilemektedir. MS ve PB arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Bunun yanında ÇP ve PB arasındaki ilişkide MS’nin dolaylı rolü desteklenmemiştir. Sonuçlardaki tutarsızlıklar Kuzey Kıbrıs otel piyasasının niteliklerini açıklayabilir. Kuzey Kıbrıs’taki otel piyasası kendini geliştirmelidir. Anahtar Kelimeler: Çevresel Politika, Müşteri Memnuniyeti, Müşteri Sadakati, Pazar Başarısı, Kuzey Kıbrıs. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.subject Tourism en_US
dc.subject Consumer Satisfaction - Hotel Industry - Cyprus, Northern en_US
dc.subject Environmental Policy, Customer Satisfaction, Customer Loyalty, Market Performance, Northern Cyprus en_US
dc.title The Effect of Environmental Policy by Considering the Mediating Role of Customer Satisfaction and Loyalty en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record