The Impact of Employee Ownership on Job Satisfaction

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Lukomskaya, Alexandra
dc.date.accessioned 2015-03-17T13:03:59Z
dc.date.available 2015-03-17T13:03:59Z
dc.date.issued 2014-09
dc.identifier.citation Lukomskaya, Alexandra. (2014). The Impact of Employee Ownership on Job Satisfaction. Thesis (M.B.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/1658
dc.description Master of Business Administration. Thesis (M.B.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2014. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Turhan Kaymak. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: The research site of this study is a successful example of a workplace run by employees in the Turkish Republic of Northern Cyprus. That is what makes it attractive area of research. Despite the numerous studies conducted on the subject of employee ownership, it is still appears to be an unexplored field. This study attempts to reveal the impact of employee ownership on job satisfaction by analyzing the expectations that employees have towards their job, and also examines the level of job satisfaction and how these expectations affect job satisfaction. In the study, 69 employees of Dome Hotel were interviewed, and the short form of the Minnesota Satisfaction Questionnaire was employed as an instrument for measuring expectations and satisfaction. Results of the study showed that overall employees are quite satisfied working in the hotel, even though their expectations are quite higher that their level of satisfaction. Employees are more satisfied with extrinsic factors, rather than intrinsic. One of the findings, which is contrary to most employee owned companies, that in this hotel employees are not given enough authority for participating in decision-making process, which results in low job satisfaction among employees. The reason for that might be hidden in the pressure that managers are experiencing due to transfer of ownership. Keywords: Employee ownership, Job expectations, Job satisfaction, Hospitality industry, North Cyprus. ………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Bu çalışmanın araştırma sitesi Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde personel tarafindan işletilen bir kurumun başarılı bir örneğidir. Bu araştırmacı için bu olgu cezbedici bir alan oluşturur. Çalışanları tarafından işletilen şirketler (yani çalışanlar şirketin sahibidir) konusunda yapılan araştırma miktarına rağmen, hala keşfedilmemiş bir alan olarak görünür. Bu araştırma, çalışanların işe karşı beklentilerini analiz ederek, bunun iş memnuniyeti ve personelinin mülkiyet etkisini ortaya çıkarmaya hedefler, ve bunun yanında da çalışma memnuniyetinin bir personelin işten beklentilerini nasıl etkilediğini ortaya çıkarmayı çalışır. Dome Otel’in 69 çalışanı ile görüşülmüştür. Çalışmada, Minnesota Memnuniyet Ölçeği’nin kısa formu personelin beklentilerini ve memnuniyetini ölçmek için bir araç olarak kullanılmıştır. Sonuçlar genelde çalışanların beklentileri iş memnuniyet düzeyinden oldukça yüksek olduğunu ortaya çıkarsa bile, otelde çalışanın oldukça memnun olduğunu de gösterdi. Çalışan içselden ziyade daha dışsal faktörler ile daha memnundur. Bu araştırmanın başka bir sonucu da personel tarafında işletilen şirketlerde yapılan daha önceki çalışmalarda farklı bir bulguyu ortaya çıkardı. Otel çalısanlara karar verme sürecinde yeterince yetki verilmediği için personelde düşük iş memnuniyeti gözlenmektedir. Bunun nedeni, şirket mülkiyet işlemin gizlenmiş olmasından kaynaklanabilir . Anahtar Kelimeler: Çalışan sahipliği, İş beklentileri, İş doyumu , Konaklama endüstrisi, Kuzey Kıbrıs. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.subject Business Administration en_US
dc.subject Management - Employee participation en_US
dc.subject Employees' representation in management - Labor productivity - Employee ownership - Job satisfaction en_US
dc.subject Employee Ownership, Job Expectations, Job Satisfaction, Hospitality Industry, North Cyprus en_US
dc.title The Impact of Employee Ownership on Job Satisfaction en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record