Abstract:
ABSTRACT: This thesis investigates the main elements and factors which define an identity in interior space of kindergarten with the intention of supporting children‟s learning and development. Identity is a complex issue and at the same time essential in favor of creating positive sense for users in interiors. Since children interact with interior space physically more than adult the importance of qualified interior space becomes more critical. Kindergartens are one of the communities which a large number of children attend before attending primary school. In this research, in first chapter the necessary elements due to defining identity in interior space have been discussed by referring to the original concept of identity. In second chapter, elements and factors which define identity in interior space of kindergarten has been defined by referring to previous studies and researches and in third chapter, interior space identity of kindergarten is investigated according to High/Scope education. According to the findings, architectural and interior space elements with the intention of supporting physical characteristic of space that represent children‟s requirements define an identity in interior space of kindergarten. Parallel to interior space characteristics, age category of children and the education method are two other factors which affect the interior space identity of kindergarten as well. In this study it is emphasized that form is the most significant element in defining children‟s requirements in interior spaceof kindergarten, but all the factors and elements should concrete each other with the aim of enriching the identity and increasing the design quality of interior in kindergarten.
Keywords: Kindergarten, interior space elements, children‟s requirements, preschool children, High/Scope education, identity.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Bu tez, çocukların öğrenme ve gelişimini desteklemek amacıyla kreş mekanlarında kimliği tanımlayan ana eleman ve faktörleri incelemektedir. Kimlik karmaşık bir problemdir ve aynı zamanda kullanıcılar için olumlu bir his uyandırması açısından önemlidir. Yetişkinlere kıyasla çocuklar iç mekanlarla fiziksel olarak daha çok etkileşim halinde oldukları var sayılarak, özellikle gelişimleri için nitelikli iç mekanların önemi daha kritik hale gelir. Kreş mekanları, çocuklara ilk okuldan önce eğitim verilen çoklu yaşam alanlarıdırlar. Bu çalışmanın birinci bölümünde, iç mekanlardaki kimlik tanımı için gerekli elemanlar, genel anlamı ile kimlik konsepti referans verilerek tartışılmıştır. İkinci bölümde, kreş mekanlarındaki kimlik belirleyici eleman ve faktörler yapılmış çalışmalar referans verilerek, genelden kreş mekanlarına indirgenerek tanımlanmıştır. Üçüncü bölümde ise kreş iç mekanlarındaki kimlik „Yüksek seviyede verilen eğitim yaklaşımı (High/scope)‟na göre sorgulanmıştır. Bulgulara göre, mimari ve iç mekan elemanları çocukların ihtiyaçlarını desteklemek amacı ile iç mekanda kimlik tanımlar. İç mekan özelliklerine paralel olarak, çocukların yaş kategorileri ve eğitim metodu da kreş mekanlarında kimliği belirleyen diğer iki faktördür. Bu çalışmada, biçimin, kreş iç mekanlarında çocukların gereksinimlerini belirleyen en önemli faktörlerden olmasının yanı sıra; tanımlanan faktörler ve bütün elemanlar iç mekanda kimliği tanımlamak, zenginleştirmek ve kreş mekanlarındaki tasarım kalitesini artırmak amacıyla birbirini desteklemesi gerektiği vurgulanmaktadır.
Anahtar kelimeler: Kreş mekanları, İç mekan elemanları, çocuk gereksinmeleri, okul öncesi çocuklar, yüksek seviyede verilen eğitim yaklaşımı (High/Scope), kimlik.
Description:
Master of Science in Architecture. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Architecture, 2011. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Kağan Günce.