Abstract:
ABSTRACT: Health and wellness tourism has been growing worldwide as tourists are demanding
and attracted to this particular dimension of the accommodation firms-mainly five
star hotels. This study deliberates the impact of health centers on tourists and its
effect on tourist’s satisfaction level of the accommodation where they receive health
care and relaxation services in the tourism market of Montreal, Canada. The
assumption is that accommodation establishments have focused on their different
departments including the health center. However, the managers are not aware to
what extend the guests are affected by the services of the health center and how this
experience affects them to revisit the same accommodation firm. In fact, a way of
life oriented toward optimal health and well-being in which the body, mind, and
spirit are integrated by the individual to live more fully within the human and natural
community. A survey was administered to the guests in five-star hotels to explore the
significance of health-care centers in the accommodation establishments. The study
tested 7 hypotheses with applying twelve variables. The result revealed that all the
variables determined positive correlation between quality health services in the
hotels and customer satisfaction and their revisit. The study is also highly supportive
of further significance need to be given to the highly standardization of health centers
as one of the major attributes of accommodations.
Keywords: health and wellness tourism, spa and health centers, customer
satisfaction, five- star hotels, management innovation.
…………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Turizm firmaları ve beş yıldızlı otellerde, turistlerin taleplerine bağlı olarak sağlık ve
sağlıklı yaşam turizmi dünya çapında artmaya devam etmektedir Bu çalışma
Montreal ve Kanada daki turizm sektöründe bulunan konaklama hizmetlerinin
yanısıra sağlık merkezlerinin verdiği sağlık ve sağlıklı yaşam hizmetlerinin turistler
üzerindeki etkisini ve memnuniyetini tartışmaktadır. Konaklama işletmelerinin sağlık
merkezlerini içeren farklı departmalarda odaklandığı varsayılmaktadır. Ancak,
yöneticiler misafirlerin almış olduğu sağlık merkezi hizmetlerinden ve yaşamış
oldukları deneyimlerden, onların aynı konaklama işletmesini tekrar ziyaret etmekte
ki ve aynı işletmeyi tekrar seçmekteki kararlarını nasıl ve ne kadar etkilendiğinin
farkında değiller. Aslında '’optimal sağlık ve esenlik doğru yönlendirilmiş beden,
zihin. ruh ve insanın doğal toplum içinde bir bütün olarak yaşaması için birey
tarafından entegre edilmiş olan bir yaşam biçimidir.
Anket beş yıldızlı otellerdeki sağlık merkezlerinin önemini keşfetmek için otel
müşterilerine dağıtıldı. Bu çalışmada 12 adet variable ile 7 tane hipotez test edilmiştir
. Yapılan bu çalışmanın sonucunda tüm değişkenlerimiz ile otellerde ki kaliteli sağlık
hizmetleri, müşteri memnuniyeti ve yeniden ziyaret etmek arasında olumlu bir ilişki
olduğunun tespitini ortaya koymuştur. Aynı zamanda bu çalışma konaklama
tesislesrinin önemli niteliklerinden birisi olan sağlık merkezlerinin yüksek
standardizasyona sahip olması gerektiğininin önemini desteklemektedir.
Anahtar Kelimeler: Sağlık ve sağlıklı yaşam turizimi, spa ve sağlık merkezleri,
müşteri memnuniyeti, beş yıldızlı oteller.
Description:
Master of Science in Tourism Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2014. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Habib Alipour.