Corporate Brand Image of Non-Local Banks from Consumers’ Vantage Point: An Emprical Study in Northern Cyprus

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author İnamlık, Ozan Süleyman
dc.date.accessioned 2015-04-07T11:36:03Z
dc.date.available 2015-04-07T11:36:03Z
dc.date.issued 2014-10
dc.identifier.citation Inamlik, Ozan Suleyman. (2014). Corporate Brand Image of Non-Local Banks from Consumers’ Vantage Point: An Emprical Study in Northern Cyprus. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Banking and Finance, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/1697
dc.description Master of Science in Banking and Finance. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Banking and Finance, 2014. Supervisor: Prof. Dr. Hüseyin Araslı. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: This emprical study sought to develop and test two models on corporate brand image of non-local banks located in Northern Cyprus. The study approaches corporate brand image from customers’ perspective. The study examines the relations between firm, non-firm communication of banks, brand familiarity, corporate brand image and brand loyalty. The context chosen for this emprical study is the banking industry in Northern Cyprus. A total of 200 correctly filled and returned questionnaires were obtained from the Turkish Cypriot customers of non-local banks located in Northern Cyprus. 235 questionnaires were distributed to customers of non-local banks by the researcher. Multiple Regression Analysis was used to test four hypotheses and two conceptual models. All four hypotheses were emprically accepted. The findings reveal that Brand Familiarity, Firm Communications and Non-firm Communications are influential on Corporate Image. However, Non-firm Communications were proved to be more influential on formation of Corporate Image compared to others. Besides, Corporate Brand Image is found to be influential on Brand Loyalty of customers. This study is believed to contribute bank managers in North Cyprus with an implication that in addition to firm communications, they should be aware of the power of publicity and word of mouth communication. Instead of a reactive approach, bank managers and staff should be actively involved in communication process with not only customers but also relevant stakeholders whose perceptions about the bank are likely to contribute formation of favorable corporate image. Keywords: Firm, Non-firm Communication of Banks, Brand Familiarity, Corporate Image, Customer Brand Loyalty ………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Bu emprik çalışmada Kuzey Kıbrıs’ta hizmet veren, yerel olmayan, bankaların kurumsal marka imajları hakkında iki kavramsal model geliştirilip test edilmiştir. Bu çalışma kurumsal marka imajına müşteriler açısından yaklaşmaktadır. Çalışma bankaların kurumsal iletişim, kurumsal iletişim çalışmaları dışında gelişen iletişim, marka aşinalığı, kurumsal marka imajı ve müşterilerin kurumsal markaya olan sadakatlerini araştırmaktadır. Bu çalışma için seçilen bağlam Kuzey Kıbrıs’taki bankacılık endüstrisidir. Toplam olarak 200 adet doğru bir şekilde doldurulmuş ve teslim edilmiş anket Kuzey Kıbrıs’ta hizmet veren, yerel olmayan bankaların müşterilerinden toplanmıştır. Toplam olarak 235 anket araştırmacı tarafından dağıtılmıştır. 4 hipotezi ve 2 kavramsal modeli test etmek amacıyla Regresyon Analizi yöntemi kullanılmıştır. 4 hipotezde kabul edilmiştir. Bulgular göstermektedir ki, marka aşinalığı, kurumsal iletişim ve kurumsal iletişim çalışmaları dışında gelişen iletişim kurumsal marka imajı üzerinde anlamlı olarak etkili bulunmuştur. Diğer yandan, kurumsal iletişim çalışmaları dışında gelişen iletişimin, yani kamu oyunda oluşan kurumsal algının ve ağızdan ağıza iletişimin müşterilerin zihninde kurumsal marka imajının oluşmasında daha etkili olduğuna dair anlamlı bulgulara ulaşılmıştır. Ayrıca, kurumsal marka imajı ile marka sadakati arasında olumlu ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bu çalışma Kuzey Kıbrıs’taki bankacılık sektörü ile ilgili önemli bir noktaya değinmektedir. Kurumsal iletişim çalışmalarına ek olarak, banka yöneticileri kamu oyunda oluşan algının ve ağızdan ağıza iletişimin bankaların kurumsal markaları vi ve imajının oluşmasındaki rolünün farkında olmalı ve bu iletişimin aktif bir parçası olmalıdırlar. Yalnızca müşteriler ile değil ilgili tüm paydaşlar ile sürdürülecek olan etkili iletişim olumlu bir kurumsal marka imajının oluşmasında etkili olacaktır. Anahtar Kelimeler: Kurumsal iletişim, kurumsal iletişim çalışmaları dışında gelişen iletişim, marka aşinalığı, kurumsal marka imajı, müşterilerin kurumsal markaya olan sadakatleri. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.subject Banking and Finance en_US
dc.subject Banks and Banking - Cyprus, North en_US
dc.subject Branding (Marketing) en_US
dc.subject Firm, Non-firm communication of banks, Brand Familiarity, Corporate Image, Customer Brand Loyalty en_US
dc.title Corporate Brand Image of Non-Local Banks from Consumers’ Vantage Point: An Emprical Study in Northern Cyprus en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record