Abstract:
ABSTRACT: Each movement is associated with political protests from people and political parties. History showed in the biggest revolutions had biggest support from protestors. Tools which uses for protesting are different, some groups choose political dialogue, some protest by writing their critical texts as a letter and some other prefer to use artistic way and most effective method for protesting like ‘Graffiti’. This study attempted to survey on signs in Iranian graffiti mostly during ‘Iranian Revolution’ in 79 and also after revolution during Iran-Iraq war until 2011. The thing which is certain is undeniable role of governments in this area; controlling public spaces, creating replacing methods for hiding graffiti, these are matters that governments do against protestors’ graffiti but these people—‘wall writers’—also use their creativity in innovating new techniques which make governments duty hard. Creativity of protestors changes according to time and place. This study does scrutiny about methods that during and after revolution is created with progress of technology. This study analyzed graffiti in the case of Iran before and after revolution on 1979. The signs—textual and visual—are studied by the position in Iranian culture and religious. In Islamic beliefs there are many metaphorical relations between signs which this study attempt to analyze the small part of these signs in Iran.
Keywords: Graffiti, Wall Writing, Wall Painting, Iranian Revolution, Iran-Iraq War, Green Movementiv
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Her düşünce akımı insanlar ve siyasi partiler tarafından yürütülen protestoları da barındırır. Tarih en büyük devrimlerin göstericilerden gelen büyük destekler ile gerçekleştirldiğini göstermiştir. Gösterilerde kullanılan araçlar farklıdır, bazı guruplar siyasi diyaloğu, bazıları eleştirel metinler yazmayı, bazıları ise ‘Grafiti’ gibi daha etkin olan sanatsal araçlardan yararlanmayı tercih ederler. Bu çalışma çoğunlukla 1979 İran Devrimi olmak üzere ve bundan sonraki dönem Iran grafitilerınde görülen gösterge ve semboller üzerine bir araştırmadan oluşmaktadır. Bu alanda hükümet inkar edilemez bir rol üstlenmektedir; kamusal alanların kontrolü, grafitilerin silinerek gizlenmesine ilişkin metotlar uygulamak bu rolün birer parçasıdır. Bunlar hükümetlerin rejim karşıtı protestoculara karşı aldığı önlemlerdir. Ancak duvarlara yazan bu grafiti sahipleri öyle teknikler geliştirmektedirler ki, hükümetin engelleme yönündeki çabalarını güçleştirmektedirler. Göstericilerin yaratıcılıkları döneme ve yere göre değişmektedir. Bu çalışma İrandaki devrim ve sonraki değişim dönemlerinde gelişen teknik ve teknolojilerle birlikte ortaya çıkan metotlar üzerine yoğunlaşmaktadır.
Bu çalışma, 1979 yılındaki İran Devrimi ve sonrası dönemdeki grafitileri çözümlemektedir. Görsel ve yazıya dayalı göstergelere, İrandaki kültür ve dinle ilgili bağlantılarıda gözönüne alınarak bakılmaktadır.. İslami inançlara göre bu göstergeler arasında pekçok metaforik anlamlar vardır ve bu çalışma sadece İrandaki grafitilerde belli bir dönemde görülen göstergelere değinmektedir.
Anahtar Sözcükler: Grafiti, Duvar Yazısı, İran Devrimi, İran-Irak Savaşı, Yeşil Devrim
Description:
Master of Arts in Communication and Media Studies. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies, 2011. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Melek Atabey.