Cartoons Influence towards Violence and Aggression in School Age Children in Nigeria

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Odukomaiya, Elizabeth Ibukunoluwa
dc.date.accessioned 2015-06-23T10:21:04Z
dc.date.available 2015-06-23T10:21:04Z
dc.date.issued 2014-07
dc.identifier.citation Odukomaiya, Elizabeth Ibukunoluwa. (2014). Cartoons Influence towards Violence and Aggression in School Age Children in Nigeria. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/1718
dc.description Master of Arts in Communication and Media Studies. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies, 2014. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Bahire Efe Özad. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: The aim of this study is to explore how violence and aggression in cartoon affects school age children in Nigeria. The reason for embarking on this research is to know whether and to what extent cartoon on television makes school age children (both male and female) violent and aggressive. Children are exposed to cartoon at their tender age (4-12). Though it serves as a means of entertainment to them, children learn faster than adults, and their re-enactment of media messages is unrivalled. Since most children programmes are presented in entertainment form especially cartoons, it is important to measure the amount of influence these cartoons have on children. Consequently, this study is motivated by children’s reaction to the violent contents in the programmes they watch. This study sets out to explore the children attitudes towards cartoons among Nigerian children in Saint International Nursery and Primary School and Apostolic Church Grammar School in 2013 and 2014 academic year spring term. The study seeks to explore whether or not cartoon violence and aggression affect the children in a long period. Also, this study sets out to investigate whether there is statistically significant difference between the children’s attitudes. In this present study, data have been collected through a questionnaire comprising of two sections. In the first section of the questionnaire 20 questions are asked in order to collect data about demographic information of the children and information about their cartoon uses. The second part of the questionnaire is designed according to the 5 point Likert scale and sought to measure children’s attitudes towards cartoon use and addiction. Also, in order to explore whether statistically any significance there is between the responses of the children, chi-square test is run. The findings of the study indicate that there is statistically significant difference between the responses of the school age children in some topics. However, no addictive behaviour has been detected with respect to cartoon use. The most important finding is that female children tend to be more violent and aggressive than the male children in Nigerian Results point out that, female children should be more monitored. Keywords: Aggressiveness, Cartoon, Children, Gender and Violence. ………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Bu çalışmanın amacı şiddet ve saldırganlık içeren çizgi filmlerin Nijerya’da, okul çağındaki çocukları nasıl etkilediğini araştırmaktır. Bu araştırmaya başlama nedeni okul çağındaki erkek ve kız çocukların televizyondaki çizgi filmlerden, ne ölçüde agresiflik ve şiddet öğrendiklerini belirlemektir. Çocuklar 4-12 yaşları arasında bir eğlence aracı olarak çizgi film izlemeye maruz bırakılmaktadır. Ancak televizyonun çocuklar için bir eğlence aracı olmasına karşın yetişkinlerden daha hızlı öğrenmektedirler ve medyadan aldıkları mesajları canlandırmaktadırlar. Birçok çocuk programı, çizgi filmler dahil, eğlence şeklinde sunulmaktadır ve özellikle çizgi filmlerin çocuklar üzerindeki etkilerini ölçmek çok önemlidir. Sonuç olarak, bu çalışmayı güdüleyen, çocukların izlediklesi şiddet içerikli programlara karşı tepkilerini ölçmektir. Bu çalışma, Nijerya’daki Saint International Kreşindeki, İlköğretim Okulu’ndaki ve Apostolic Church Grammar Okulu’ndaki 2013-2014 akademik yılı Bahar Dönemindeki çocukların çizgi filmler ile ilgili tutumlarını ortaya çıkarmak için yapılmıştır. Çalışmanın amaçı çizgi filmlerin çocukların şiddet ve agresif tavırlarını etkileyip etkilemediginı göstermektir. Ayrıca bu çalışmada, çocukların tutumları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olup olmadığı da araştırılmıştır. Bu çalışmada veriler iki bölümden oluşan bir anket yoluyla toplanmıştır. Birinci kısımda, anket sorularından 20’si, katılımcılar hakkında demografik sorular ve çocukların çizgi film izlemeleri hakkında bilgiler toplamak amacıyla sorulmuştur. İkinci kısımda ise, beş dereceli Likert ölçeği kullanılmıştır ve bu kısımda sorular, çizgi film izleme ve bağımlılığına karşı çocukların tutumlarını ölçmek için sorulmuştur. Ayrıca, çocukların yanıtları arasında istatistiksel önem olupolmadığı konusund bilgi edinmek için ki- kare testi yapılmıştır. Çalışmanın bulguları, bazı konularda okul çağındaki çocukların yanıtları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğunu göstermektedir. Ancak, çizgi film izlemek ile ilgili herhangi bir bağımlılık tespit edilmemiştir. Bulgular arasında en önemli olan, Nijerya’daki kız çocukların erkek çocuklarına göre, daha sert ve saldlrgan olma eğiliminde olmalarıdır. Sonuçlar, kız çocukların daha yakından izlenmesi, gerektiğine işaret etmektedir. Anahtar Kelimeler: Saldırganlık, Çizgi Film, Çocuk, Cinsiyet ve Şiddet. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.subject Communication and Media Studies en_US
dc.subject Children and violence - Mass media and children - Cartoon Films - Nigeria en_US
dc.subject Violence in Cartoons en_US
dc.subject Aggressiveness, Cartoon, Children, Gender and Violence en_US
dc.title Cartoons Influence towards Violence and Aggression in School Age Children in Nigeria en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record