Bullying Scale Development for Higher Education Students: North Cyprus Case

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Doğruer, Nazan
dc.date.accessioned 2015-06-25T08:15:43Z
dc.date.available 2015-06-25T08:15:43Z
dc.date.issued 2015-03
dc.identifier.citation Dogruer, Nazan. (2015). Bullying Scale Development for Higher Education Students: North Cyprus Case. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/1743
dc.description Doctor of Philosophy in Educational Sciences. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Educational Sciences, 2015. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Hüseyin Yaratan. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: Bullying has been investigated since the 1970s and currently it is examined in the views of bully, victims and bystanders. Bullying is a concept mostly considered with younger ages such as children and adolescents. Mobbing, bullying at workplace, is another concept that deals with bullying at workplaces of adults. However, bullying in higher education is not emphasized enough. Even though there is evidence which shows the prevalence of bullying behavior among university students, still yet there is no scale measuring bullying behaviors of university students. Having a valid and reliable scale should be the starting point for examining bullying at universities. It is undeniable that statistical results are helpful to raise awareness among all three parties who are university administration, staff and students. Therefore, this study aims to fill this gap in the field as an attempt to design a scale that can be helpful to measure different aspects of bullying among university students in the North Cyprus context. In the first phase of the study, an instrument which deals with all aspects (bully, victim, bystander) of bullying among university students was developed. While developing the instrument, pilot studies were conducted. After each of the first two pilots, exploratory factor analyses were conducted. After the final (third) study, firstly exploratory and then confirmatory factor analyses were conducted. At the end, an instrument with three dimensions (bully, victim and bystander) was developed. Each dimension of the instrument has three subscales (cyber, verbal and emotional) which are examined with respect to how the university students differ in terms of the variables of gender, age, nationalities and faculties. The results of the study reveal that bullying exists in higher education, particularly in the case of North Cyprus context; thus, it is suggested to be taken into consideration seriously. Considering the gender and age of the participants, there is no statistically significant difference found, except for the 18-year-old bully students. Also, the results indicate statistically significant differences for the variables of nationalities and faculties with respect to all three bully, victim and bystander status of the participants. Consequently, similar studies are suggested to be conducted in higher education institutions in other contexts to see whether similar results will be obtained. Moreover, intervention programs can be advised particularly for the students who suffer from bullying in order to avoid the negative effects in the long term. Keywords: scale development, bullying, age, gender, faculty, country, factor analysis. ………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Akran zorbalığı 1970lerden beri araştırılmaktadır ve günümüzde zorba, kurban ve görgü tanığı olmak üzere üç değişik açıdan incelenmektedir. Akran zorbalığı kavramı çoğunlukla çocuk ve ergenlerin oluşturduğu daha genç yaşlarda ele alınmıştır. Mobbing, iş yeri zorbalığı, yetişkinlerin iş yerinde maruz kaldığı başka bir zorbalık kavramıdır. Ancak, yükseköğrenimdeki akran zorbalığı yeterince vurgulanmamıştır. Hatta, üniversite öğrencileri arasında akran zorbalığının var olduğunu gösteren ipuçları olsa da halen üniversite öğrencilerinin akran zorbalığı davranışlarını ölçen bir ölçek geliştirilmemiştir. Üniversitelerdeki akran zorbalığını incelemede başlangıç noktası geçerli ve güvenilir bir ölçeği geliştirilmesi olmalıdır. İstatistiksel sonuçların üniversite idaresi, çalışanları ve öğrencilerinden oluşan üç grupta farkındalık yaratmaya yardımcı olduğu yadsınamaz. Bu yüzden bu çalışma bu alandaki boşluğu doldurmak için Kuzey Kıbrıs bağlamında üniversite öğrencileri arasında yer alan akran zorbalığını ölçmeye yardımcı olacak bir ölçek geliştirmeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın birinci aşamasında üniversite öğrencileri arasındaki akran zorbalığını her üç açıdan da (zorba, kurban, görgü tanıkları) ortaya çıkaracak bir ölçek geliştirmek amaçlanmıştır. İlk iki pilot uygulamanın her birinden sonra açımlayıcı faktör analizleri uygulanmıştır. Sonuncu (üçüncü) çalışmanın ardından önce açımlayıcı daha sonrada doğrulayıcı faktör analizleri uygulanmıştır. Sonunda, üç boyutlu (zorba, kurban, görgü tanıkları) bir ölçek geliştirilmiştir. Üniversite öğrencilerinin cinsiyet, yaş, uyruk ve fakülte değişkenleri arasındaki farklılığı incelemek için ölçeğin her bir boyutunun üç alt ölçeği (siber, sözel ve duygusal) bulunmaktadır. Çalışmanın sonuçları yükseköğretimde, özellikle de Kuzey Kıbrıs bağlamında, akran zorbalığının var olduğunu ortaya çıkarmıştır; böylece konun ciddiye alınması önerilmektedir. Katılımcıların cinsiyet ve yaşları göz önünde bulundurulduğunda 18 yaşındaki zorba öğrenciler haricinde herhangi manidar bir fark bulunmamıştır. Ayrıca, sonuçlar uyruk ve fakülteye göre katılımcıların zorba, kurban ve görgü tanıklıklarına göre istatistiksel olarak manidar bir fark ortaya koymuştur. Bundan dolayı, benzer sonuçların elde edilip edilmeyeceğini görebilmek için başka bağlamlardaki yükseköğrenim kurumlarında da benzer çalışmaların yapılması önerilmektedir. Ayrıca, akran zorbalığından muzdarip öğrencilere, uzun vadeli olumsuz etkilerini önlemek için müdahale programları önerilebilir. Anahtar Kelimeler: ölçek geliştirme, akran zorbalığı, yaş, cinsiyet, fakülte, uyruk, faktör analizi. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.subject Educational Sciences en_US
dc.subject Bullying - Universities - Cyprus, North en_US
dc.subject Bullying - Scale Development - Higher Education Students en_US
dc.subject scale development, bullying, age, gender, faculty, country, factor analysis en_US
dc.title Bullying Scale Development for Higher Education Students: North Cyprus Case en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record