Muffler Design by Noise Transmission Loss Maximization

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Kermani, Milad
dc.date.accessioned 2015-06-25T11:06:08Z
dc.date.available 2015-06-25T11:06:08Z
dc.date.issued 2015-02
dc.identifier.citation Kermani, Milad. (2015). Muffler Design by Noise Transmission Loss Maximization. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Mechanical Engineering, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/1750
dc.description Master of Science in Mechanical Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Mechanical Engineering, 2015. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Mostafa Ranjbar. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: The reduction of the emitted noise pollution from the exhaust system of engines is a real challenge for various industries. At this regard, mufflers have been used to reduce the transmitted noise from the engine of vehicles into the surrounding environment. Mufflers are designed to reflect the sound waves produced by the engine in such a way that they partially cancel themselves out. Noise transmission loss performance in muffler depends on its geometry. Therefore, maximization of noise transmission loss in mufflers using shape modification concept is an important research area. In this research, three approaches have been followed for the maximization of noise transmission loss in mufflers by using of shape modification concept. To begin, Three-point method is used to calculate the transmission noise loss for a muffler. The effect of geometry of muffler on the maximization of noise transmission loss over the 1/3 octave band and the hole frequency range, are investigated. The same procedure is repeated by using of Transfer-Matrix Method for the calculation of noise transmission loss. The diameters and lengths of in-, out-takes and silencer are considered as the design variables. Finally, the optimum shape of muffler based on the considered design variables for having maximum noise transmission loss is searched by genetic algorithm method. Keywords: Noise Transmission Loss, Geometry Modification Concept, Narrow Band Frequency, Design, Muffler, Silencer, Transfer Matrix Method, Genetic Algorithm. ………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Motorların eksoz sistemlerinden yayılan gürültü kirliliğinin azaltılması muhtelif endüstriler için gerçek bir sorundur. Bu bağlamda araç motorlarından çevreye yayılan gürültüyü azaltmak için susturucular kullanılmaktadır. Susturucular motordan gelen ses dalgalarını yansıtarak dalgaların birbirlerini kısmen yok edecek şekilde tasarlanırlar. Susturucudaki gürültü iletim kaybı performansı susturucunun geometrisine bağlıdır. Bu nedenle, şekil modifikasyonları konsepti ile susturuculardaki gürültü iletim kaybının maksimizasyonu önemli bir araştırma alanıdır. Bu araştırmada şekil değiştirme konsepti kullanılarak susturuculardaki gürültü iletim kaybı maksimizasyonu için üç yaklaşım ortaya konulmuştur. Öncelikle, susturucudaki gürültü iletim kaybını hesaplamak için Üç-nokta metodu kullanıldı. Susturucu geometrisinin 1/3 oktav bandı üzerinde ve tüm frekans aralığındaki gürültü iletim kaybının maksimizasyonu üzerine olan etkisi araştırıldı. Ayni prosedür Transfer-Matris Metodu ile tekrarlanılarak gürültü iletim kayıpları hesaplandı. Susturucunun giriş-çıkış çap ve uzunluğu tasarım değişkenleri olarak kabul edildi. Son olarak, tasarım değişkenlerine göre maksimum gürültü iletim kaybı için, susturucunun optimum şekli „Genetik Algoritma Yöntemi‟ ile araştırıldı. Anahtar Kelimeler: Gürültü iletim kaybı, Geometri Modifikasyon Konsepti, Dar Bant, Frekans, Tasarım, susturucu, Matris Yöntemi, Genetik Algoritma. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.subject Mechanical Engineering en_US
dc.subject Motors - Mufflers - Design and construction en_US
dc.subject Noise Transmission Loss, Geometry Modification Concept, Narrow Band Frequency, Design, Muffler, Silencer, Transfer Matrix Method, Genetic Algorithm en_US
dc.title Muffler Design by Noise Transmission Loss Maximization en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record