Product placement strategy used in Turkish television series: case study of Eastern Mediterranean University' staff and students

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Soydemir, Ersen Çağlar
dc.date.accessioned 2015-11-03T08:07:51Z
dc.date.available 2015-11-03T08:07:51Z
dc.date.issued 2012-09
dc.identifier.citation Soydemir, Ersen Caglar. (2012). Product placement strategy used in Turkish television series: case study of Eastern Mediterranean University' staff and students. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/1836
dc.description Master of Arts in Communication and Media Studies. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies, 2012. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Bahire Özad. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: Increase in the use of media in Turkey and in the world, led advertisers find new strategies to reach the target audience. Product placement can be counted as one of those strategies. Product placement is a type of advertisement in which a product can be seen in the TV series, movies, computer games, music videos and etc. This study took place in Eastern Mediterranean University in North Cyprus. Study occurred during the 2011 spring semester with the participation of the university students, academic and the administrative personnel, in order to find out their attitude towards the product placement and the effects of the product placement have on the consumer. The population of the study comprises students registered at the Eastern Mediterranean University (EMU), and academicians and the administrative staff of the EMU have been selected through a non-proportional random sampling strategy.. The study includes 100 students, 100 academic personnel and 100 executive personnel from Eastern Mediterranean University, North Cyprus According to the results of the study; 76, 3 % (229 people) of the participants know the meaning of the product placement and 80,7 % (242 people) of the participants indicated that they are aware of the product placement application in the Kuzey Güney TV series. Key Words: Product Placement, Advertising, Brand. ………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Türkiye’de ve dünyada medya kullanımın giderek yaygınlaşması, reklam verenlerin hedef kitleye ulaşmak için yeni stratejilere yönelmeye itmiştir. Bu yollardan bir tanesi olarak ürün yerleştirme stratejisi söylenebilir. Ürün yerleştirme; ürünün dizilerde, filmlerde, bilgisayar oyunlarında, kliplerde ve benzeri medya ortamlarında görünmesi ile yapılan reklam türüdür. Bu çalışma Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde Gazimağusa’daki Doğu Akdeniz Üniversitesi’nde gerçekleştirilmiştir 2011 bahar döneminde okuyan öğrenciler, çalışan akademik ve yönetsel personelin Türk TV dizilerinde kullanılan ürün yerleştirme uygulamalarına olan tutumları ve tüketici davranışlarına olan etkisini saptamak için yapılmıştır. Bu çalışmanın nüfusu; Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ ndeki Doğu Akdeniz Üniversitesinde kayıtlı öğrencilerden, akademisyenlerden ve yönetsel personeldebn oluşmaktadır ve orantılı olmayarak rastgele örneklem yöntemiyle 100 öğrenci, 100 akademisyen ve 100 yönetsel personel örneklem olarak seçilmiştir. Çalışmanın sonuçları, ankete katılanların % 76,3’nün (229 kişi) ürün yerleştirme uygulamasının ne anlama geldiğini bilmektedir ve katılımcıların % 80,7’si (242 kişi) Kuzey Güney dizisindeki ürün yerleştirme uygulamasının farkında olduklarını belirtmişlerdir. Anahtar Sözcükler: Ürün Yerleştirme, Reklamcılık, Marka. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.subject Communication and Media Studies en_US
dc.subject Product Placement in Mass Media en_US
dc.subject Advertising - Social Aspects - Cyprus, North en_US
dc.subject Social Media - Marketing en_US
dc.subject Product Placement Advertising Brand en_US
dc.title Product placement strategy used in Turkish television series: case study of Eastern Mediterranean University' staff and students en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record