Sensitivity and Awareness Level of Preservice Teachers about Cyberbullying

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Kaya, Omer Sami
dc.date.accessioned 2015-11-06T12:28:56Z
dc.date.available 2015-11-06T12:28:56Z
dc.date.issued 2014-09
dc.identifier.citation Kaya, Omer Sami. (2014). Sensitivity and Awareness Level of Preservice Teachers about Cyberbullying. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Computer Education and Instructional Technologies, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/1842
dc.description Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer and Instructional Technology Teacher Education, 2014. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ersun İşçioğlu. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: Development of information and communication technologies has brought some problems. A new form of bullying, designated with cyberbullying is one of the problems that comes with increasing using of information and communication tools. Cyberbullying is one of the problems that may expose individuals to risky and damaging situations at any moment, and it is difficult to take measures. This study aimed for examining preservice teachers’ sensitivity and awareness levels about cyberbullying in terms of gender, age, grade and department of education faculty. Quantitative approach was taken. The target group of this study consisted of 344 preservice teachers studying at Faculty of Education at EMU in 2013-2014 spring semester. Cyberbullying sensitivity scale developed by Tanrıkulu, Kınay and Arıcak (2013) and cyberbullying awareness scale developed by Yenilmez and Seferoğlu (2013) were applied for data collection. The first scale was used to measure sensitivity level of cyberbullying while the second scale measures awareness level of cyberbullying. The descriptive statistics was analyzed in terms of mean, frequencies standard deviations and percentages. Analysis of variances was conducted for finding significant difference for demographic characteristics of sample. The findings indicated that most of preservice teachers had relatively high levels of awareness and sensitivity about cyberbullying but there were no significant differences between the average sensitivity and awareness level according to gender, age, grade and departments. Keywords: Cyberbullying, Awareness, Sensitivity, Preservice Teachers. ………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Teknolojinin günden güne gelişmesi, bazı problemleri de beraberinde getirmiştir. Geleneksel zorbalık, yeni formu ile siber zorbalık bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımının artması ile birlikte meydana gelen bir problemdir. Siber zorbalık bireylerin her an maruz kalabileceği, zarar veren ve önlem alınması zor problemlerden biridir. Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının siber zorbalığa duyarlılık ve farkındalık seviyelerini cinsiyet, yaş, sınıf ve bölümleri gibi değişkenler açısından incelemektir. Bu betimsel çalışmanın hedef grubu, KKTC Doğu Akdeniz Üniversitesi’nde, 2013-2014 öğretim yılı bahar döneminde, Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 344 öğretmen adayından oluşmaktadır. Veri toplamak için Tanrıkulu, Kınay ve Arıcak (2013) tarafından geliştirilen siber zorbalık duyarlılık ölçeği ile Yenilmez ve Seferoğlu (2013) tarafından geliştirilen siber zorbalık farkındalık ölçeği kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının duyarlılık ve farkındalık seviyelerini belirlerken betimsel istatistikler, aritmetik ortalama, frekans, standart sapma ve yüzde cinsinden analiz edilmiştir. Katılımcıların siber zorbalık duyarlılık ve farkındalık seviyelerinin demografik istatistikler açısından önem gösterip göstermediğini ölçen iki değişkenli karşılaştırmalarda t-testi, ikiden fazla değişkenin bulunduğu karşılaştırmalarda ise tek yönlü varyans (ANOVA) analizi kullanılmıştır. Bulgular göstermektedir ki, öğretmen adaylarının büyük bir çoğunluğunun siber zorbalık duyarlılık ve farkındalık düzeyleri oldukça yüksektir. Bununla beraber, öğretmen adaylarının siber zorbalık duyarlılık ve farkındalık seviyeleri cinsiyete, yaşa, sınıfa ve bölüme göre farklılık göstermemektedir. Anahtar Kelimeler: Siber Zorbalık, Farkındalık, Duyarlılık, Öğretmen Adayları. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.subject Computer and Instructional Technology Teacher Education en_US
dc.subject Information and Communication Technologies in Education en_US
dc.subject Online social networks - Internet and children - Cyberbullying en_US
dc.subject Computer crimes en_US
dc.subject Cyberbullying, Awareness, Sensitivity, Preservice Teachers en_US
dc.title Sensitivity and Awareness Level of Preservice Teachers about Cyberbullying en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record