Abstract:
ABSTRACT: According to Alvarez (2007, p. 126), “Today, foreign language education finds itself at a crossroads with multiple models of language and culture competence”. In other words, because of the globalization of the English language, the field of ELT is facing new challenges for teaching language and culture.
Taking these challenges into consideration, the main purpose of this study is to focus on culture teaching in public secondary schools in TRNC. More specifically, this study aims to find out the awareness of language teachers and their attitudes towards teaching culture, as well to analyze the language textbooks used in the public secondary schools in TRNC with specific reference to intercultural sensitivity. As a result, this study primarily focuses on the following research questions:
What are the language teachers’ perceptions on culture/intercultural teaching?
To what extend are language teachers aware of the intercultural dimension of language teaching?
How are culture/intercultural teaching reflected in the language textbooks?
In order to find out the answers to the research questions, a related questionnaire (Hui, 2010) was administered to 42 English language teachers working in secondary schools in six different regions of Northern Cyprus. The data collected by the means of the questionnaire was analyzed by SPSS 20. Moreover, the English language textbooks used in public secondary schools were analyzed. The findings of the study reveal that the teachers possess positive attitudes towards teaching language and culture. According to the results obtained, the language teachers believe that culture teaching is important and necessary. Moreover, the language teachers mainly rely on the language textbooks while teaching culture. Considering the intercultural dimension of language and culture teaching, it is possible to see that the language teachers posses vague ideas about the intercultural dimension of language teaching. Based on these results, it can be concluded that teacher training programmes on teaching language and culture are necessary.
Moreover, through the analysis of textbooks, it can be concluded that although the textbooks are designed to cater for intercultural sensitivity, their role in developing intercultural sensitivity is limited.
Keywords: Culture, teaching, intercultural, textbooks, English as a global language.
…………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Alvarez (2007, s. 126)’e gore, günümüzde yabancı dil eğitimi birden çok dil ve kültür becerilerinin varlığı ile karşı karşıya kalmaktadır. Başka bir değişle, İngiliz dilinin küreselleşmesinden dolayı İngiliz dili eğitimi alanında bir çok zorlukla karşılaşılmaktadır.
Bu çalışma, belirtilen problemleri göz önünde bulundurarak, İngilizce öğretmenlerinin bu konu hakkındaki farkındalıklarını ölçmek ve onların hedef kültür öğretimi ve kültürlerarası eğitime karşı tutumlarını ölçmeyi amaçlarken, ortaokul seviyesinde okutulan İngilizce ders kitaplarıda da kültürlerarası eğitimin nasıl yansıtıldığını ortaya çıkarmayı hedefler. Bu çalışmada öne sürülen araştırma soruları şunlardır:
İngilizce öğretmenlerinin hedef kültür öğretimi ve kültürlerarası eğitim hakkındaki algıları nasıldır?
İngilizce öğretmenlerinin hedef kültür öğretimi ve kültürlerarası eğitim hakkındaki farkındalıkları nasıldır?
Hedef kültür eğitimi ve kültürlerarası eğitim İngilizce ders kitaplarına nasıl yansıtılmaktadır?
Bu çalışmada kullanılan anket 6 farklı bölgede görev yapan İngilizce öğretmenlerine uygulanmış, elde edilen sonuçlar SPSS 20 ile analiz edilmiştir. Çalışmanın ikinci kısmında, ortaokul seviyesinde okutulan İngilizce ders kitapları incelenmiştir. Bu çalışma sonucunda, İngilizce öğretmenlerinin hedef kültür öğretimine karşı olumlu tutumlara sahip oldukları söylenebilir. Elde edilen sonuçlara göre, İngilizce öğretmenlerinin kültür öğretimini önemli ve gerekli bulmakta, ve bu konuda genellikle ders kitaplarından yararlanmaktadırlar. Bu çalışma, dil öğretiminin kültürlerarası boyutu hakkında İngilizce öğretmenlerinin farkındalıklarının geliştirilebilmesi için ise meslek içi eğitim kurslarının gereğini ortaya koymuştur.
Buna ek olarak, çalışmanın ikinci kısmında elde edilen sonuçlarına gore ise, ders kitapların kültürlerarası farkındalık ve duyarlılığı geliştirme konusunda yetersiz oldukları saptanmıştır.
Anahtar kelimeler: Hedef dil öğrenimi, İngilizce ders kitapları, kültürlerarası iletişim, küresel dil olarak İngilizce.
Description:
Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2012. Supervisor: Prof. Dr. Necdet Osam.