Attitudes, Motivation And Anxiety Of Young EFL Learners

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Uluçaylı, Emine
dc.date.accessioned 2015-11-13T07:01:38Z
dc.date.available 2015-11-13T07:01:38Z
dc.date.issued 2012-08
dc.identifier.citation Ulucayli, Emine. (2012). Attitudes, Motivation And Anxiety Of Young EFL Learners. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/1848
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2012. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Naciye Kunt. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: The researcher conducted her study in the very east part of Cyprus, Dipkarpaz. The study was conducted with fifty nine primary school children and one hundred and three secondary school students in order to find out Dipkarpaz Primary School and Dipkarpaz Recep Tayyip Erdoğan Secondary School students’ attitudes towards learning English, their motivational levels, their motivational orientations and their anxiety levels in learning English. This study also examined the involvement of parents in their children’s English language learning process. The adapted version of the original International Attitude/Motivation Test Battery by R. C. Gardner (2004) and adapted version of Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) by Horwitz et al. (1986) were used as instruments in this study. In addition to the adapted versions of the two questionnaires, four open-ended questions and seven interview questions were written by the researcher. The interview was done with twelve students from Dipkarpaz Primary School and twelve students from Dipkarpaz Recep Tayyip Erdoğan Secondary School in order to enrich the results. Face to face interviews were audio-taped and then transcribed and translated into English by the researcher. The data of the questionnaire was analyzed by using SPSS 15. And, keywords were selected and categorized by the researcher by examining open-ended questions and interview results. The questionnaire, interview and open-ended question results revealed that students’ attitudes towards learning English, towards the English language learning context are positive and they have high levels of motivation in learning English which is crucial. In terms of motivational orientation, both the primary school students and secondary school students are both instrumentally and integratively motivated in learning English. Besides these, both of the schools’ students have moderate level of anxiety. In addition, in terms of anxiety level, there wasn’t any significant difference between the two schools as their mean scores are relatively same. Keywords: attitude, motivation, anxiety, primary school, secondary school, foreign language learning. ………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Araştırmacı bu çalışmayı Kıbrıs’ın en doğusu olan Dipkarpazda gerçekleştirmiştir. Dipkarpaz İlkokulu’ndan elli dokuz öğrencinin ve Dipkarpaz Recep Tayyip Erdoğan Ortaokulu’ndan yüz üç öğrencinin katılımıyla öğrencilerin İngilizce öğrenmeye yönelik tutumları, motivasyon seviyeleri, motivasyon çeşitleri ve kaygı düzeyleri bu çalışmayla araştırılmıştır. Bu çalışma aynı zamanda ailelerin çocuklarının İngilizce öğrenmedeki katılımlarını da incelemektedir. Gardner (2004) tarafından geliştirilen Tutum Motivaston İndeksi ve Horwitz (1986) tarafından geliştirilen Yabancı Dil Sınıf Kaygısı Ölçeği yapılacak çalışmaya göre uyarlanıp kullanılmıştır. Uyarlanmış anketlere ek olarak, dört adet yorum sorusu ve yedi adet röportaj sorusu araştırmacı tarafından yazılmıştır. Yorum soruları anketlerin en sonuna yerleştirilmiş olup, öğrencilere anketteki maddelere ek olarak eklemek istedikleri bilgileri eklemelerine şans vermek amacıyla konulmuştur. Sonuçları zenginleştirmek amacıyla on iki Dipkarpaz İlkokulu ve on iki Dipkarpaz Recep Tayyip Erdoğan Ortaokulu öğrencisiyle röportaj gerçekleştirilmiştir. Yüzyüze yapılan röportajlar ses kaydına alınıp, daha sonra araştırmacı tarafından yazıya dökülüp İngilizceye çevrilmiştir. Anketten alınan bilgiler SPSS 15 kullanılarak analiz edilmiştir. Ayrıca, dört yorum sorusundan ve röportajdan edinilen sonuçlardan anahtar kelimeler bulunup kategori haline getirilmiştir. Anket, röportaj ve yorum sorularından çıkarılan sonuçlara göre, öğrencilerin İngilizce öğrenmeye yönelik ve İngilizce öğrenme ortamına yönelik tutumlarının pozitif olduğu bulunmuş olup, İngilizce öğrenmedeki motivasyonlarının da yüksek olduğu saptanmıştır. Motivasyon türü açısından hem ilkokul hem de ortaokul öğrencilerinin İngilizce öğrenirken her iki motivasyon türüne de, bütünleyici güdülenme ve araç güdülenmesine, sahip oldukları bulunmuştur. Bu sonuçlara ek olarak, her iki okuldaki öğrencilerin orta düzeyde kaygı seviyesine sahip oldukları bulunmuştur. Her iki okulun da kaygı düzeyi açısından ortalamaları hemen hemen aynı olduğundan dolayı kaygı düzeylerinde herhangi bir istatistiksel fark bulunmamıştır. Anahtar Kelimeler: tutum, motivasyon, kaygı, ilkokul, ortaokul, yabancı dil öğrenimi. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) en_US
dc.subject English Language - Study and teaching - Foreign speakers - Motivation en_US
dc.subject Motivation in Education en_US
dc.subject Attitude Motivation Anxiety Primary School Secondary School Foreign Language Learning en_US
dc.title Attitudes, Motivation And Anxiety Of Young EFL Learners en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record