Abstract:
ABSTRACT: The purpose of this study is,to propose the new conceptual framework in the context of Tourist‟s information search behavior and destination decision-making by focusing on destination perception and several external information sources rather than single one. The study is organized as follow, first, based on a review literature in tourist information search behavior and destination decision- making process ,we develop a model that investigate the effects of external information sources on overall destination perception and destination decision making, Moreover , destination perception as mediator was tested in this model. Second, we describe the sample, survey instrument and data.Data were gathered from 351, Iranian leisure travelers who travelling to North-Cyprus., in order to test the relationships among study variable. Questionnaire is used as survey instrument to gather data for conducting quantitative Research. Third, quantitative techniques used to analyze the data and test the hypotheses;all of these procedures were performed using SPSS 19. Finally, we present a general discussion of the results, the result of this study revealed that the combination of external information sources has the positive effect both on overall destination perception and destination decision making . The result also emphasized that, destination perception positively affects the Tourist destination decision making process. Further, the results of this study demonstrate the partial mediating role of overall destination perception between these external information sources and destination decision-making. Consequently, this study provides managerial implications of the study findings, limitation and outline directions for future research. Keyword: Tourist Information Search Behavior, Information Source, Destination Decision-Making, Destination Perception.
…………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Araştırmanın amacı; turistlerin karar alma sürecinde dışsal bilgi kaynaklarının etkisinin ve destinasyon imajının bu sürecteki rolünün anlaşılmasıdır.
Çalışmanın ilk bölümünü, turist bilgi edinme davranışı ve karar alma sürecine ilişkin ilgili literatür oluşturmaktadır. Çalışmanın ikinci bölümünde ise geliştirilen model ve hipotezler yer almaktadır. Çalışmanın sonraki bölümünleri ise; aratırma yöntem, veri analizi, bulgular ve sonuç bölümleridir. Çalışmanın örneklemini KKTC‟ye seyahat eden İranlı turistler oluşturmuştur. Çalışmada tümden gelim yaklaşımı ile hipotez testleri ve model doğrulama yapılmıştır. Veri toplama yöntemi olarak anket uygulanmış ve söz konusu örneklemden 351 adet soru kağıdı toplanmıştır. Daha sonra veriler SPSS 19.0 istatistik paket programı yardımıyla değerlendirilmiştir.
Çalışmanın sonuçlarına göre dışsal bilgi kaynaklarının destinasyon imajı ve karar alma süreci üzerindeki olumlu etkisi saptanmıştır. Ayrıca yine destinasyon imajının destinasyon karar alma süreci üzerinede olumlu etkisi olduğu ortaya konmuştur. Destinasyon imajının dışsal bilgi kaynakları ve destinasyon karar alma süreci arasındaki aracı rolüde yine çalışmada ortaya konmuştur. AnahtarKelimeler:TuristBilgiedinmeSüreci, BilgiKaynakları, DestinasyonKarar AlmaSüreci, Destinasyon İmajı.
Description:
Master of Science in Tourism Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2013. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Rüchan Kayaman.