Modeling Transport by GIS: A Case Study of Famagusta

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Khales, Sina Darban
dc.date.accessioned 2015-11-20T09:22:39Z
dc.date.available 2015-11-20T09:22:39Z
dc.date.issued 2013-07
dc.identifier.citation Khales, Sina Darban. (2013). Modeling Transport by GIS: A Case Study of Famagusta. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Civil Engineering, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/1879
dc.description Master of Science in Civil Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering, 2013. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Mehmet Metin Kunt. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: One of the most important issues in travel demand management is assessing different ways of transport and balance travel demands in urban areas. Suppose that five different modes of transportation are available for travellers in a city: Bus, taxi, bike, private car and walking. Motivating people to use non-motorized vehicles for their short-distance travels and public transport for the long-distance ones is one of the biggest concerns of transport planners. Due to the key role of public transportation in policy making, Travel modal choice is one of the most important stages in transportation planning. It is obvious that using public transportation contributes to more efficient road space usage and fewer accident production and emission compared to using private cars. Besides, if more drivers would be attracted to use public transportation others can benefit from higher level of service. Finding the most efficient way of using different transit modes is also as much important as modal choice itself. Optimal travel routes, mostly based on travel time are always more preferable to be used. Most of the previous researches in transit modal choice are based on estimated or constant values for parameters of the model to decrease the complexity. In this study, we first try to find the best route through a multimodal network of five different modes of transport, supported by a geographic information system (GIS) for the city of Famagusta in North Cyprus and later, find the exact values of each parameter to establish more realistic travel choice models based on socio-economic characteristics of individuals and urban transport attributes for any specific route. Keywords: Transportation modal choice model, network analysis, logit model. ………………………………………………………………………………………………………………………… ӦZ: Seyahat talep yönteminde önemli konulardan biri farklı ulaşım araçlarının kullanımının değerlendirilmesi ve şehir içi seyahatin dengelenmesidir. Seyahat için bir kentte otobüs, taksi, özel araç, bisiklet ve yürüme modlarının olduğunu varsayabiliriz. Ulaşım planlayıcılarının en büyük uğraşısı bu varsayılan seyahat modlarından insanların motorsuz modları kısa mesafeler ve otobüsleri de uzun mesafeler için seçmeleri konusunda motive etmektir. Seyahat modu seçimi toplu taşımacılık politikası oluşumunda kilit rol oynadığı için ulaşım planlamasında önemli bir yeri vardır. Toplu taşımacılığın kullanımı, yol ağının daha verimli kullanımına ve özel araçların daha az emisyon salınımına ve kaza olasılığına yol açacaktır. Bu faydalara ilaveten, özel araç kullananların toplu taşımacılığı tercih etmeleri yol ağındaki hizmet seviyesini de yükseltecektir. Farklı seyahat modlarını en verimli şekilde seçmek seyahat modunu seçmek kadar önemlidir. Seyahat zamanına bağlı olan optimum seyahat güzergahı tercih edilmelidir. Geçmişteki araştırmalarda seyahat modu seçim modellerini basitleştirmek için model parametrelerinin değerleri tahmin edilmiş veya sabit değerler kullanılmıştır. Bu çalışmada en iyi güzergah tesbiti beş farklı seyahat modu kullanılarak yapıldı. Bu çalışmada kullanılan model Kuzey Kıbrıs’ta bulunan Gazimagosa kentinin coğrafi bilgi sisteminde oluşturulan yol ağında uygulanmıştır. Çalışmanın sonunda her parametrenin değeri tesbit edilmiştir. Bu sayede, seyahat edenlerin sosyal-ekonomik karakteristikleri ile şehir içi seyahat şartlarına uygun gerçekçi seyahat modu seçimi herhangi bir güzergah için hesaplanabilir. Anahtar Kelimeler: Ulaşım modal seçim modeli, ağ analizi, logit modeli. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.subject Civil Engineering en_US
dc.subject Urban transportation policy - Famagusta (Cyprus, North) en_US
dc.subject City traffic - Planning en_US
dc.subject Traffic flow - Cyprus, North - Management en_US
dc.subject Transportation Moal Choice Model, Network Analysis, Logit Model en_US
dc.title Modeling Transport by GIS: A Case Study of Famagusta en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record