Numerical Study of the Effect of Turbulent Wake of Cylinder on Vortex Shedding from Flat Plate in Tandem Arrangement

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Firouzbakht, Dariush
dc.date.accessioned 2015-11-20T11:46:17Z
dc.date.available 2015-11-20T11:46:17Z
dc.date.issued 2014-06
dc.identifier.citation Firouzbakht, Dariush. (2014). Numerical Study of the Effect of Turbulent Wake of Cylinder on Vortex Shedding from Flat Plate in Tandem Arrangement. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Mechanical Engineering, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/1883
dc.description Master of Science in Mechanical Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Mechanical Engineering, 2014. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Hasan Hacışevki. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: Disturbed regions of flow will always appear in presence of any fluid flow over a stationary or moving body. These regions structures depend on both flow characteristics as well as the body. Body shape, surface roughness, orientation, size, flow velocity and viscosity are all influential parameters in the extent of disturb region. The flow structure behind multiple arrangements on bluff bodies are still an interesting subject and vastly under research because of the interaction between wakes. The development of different computational fluid dynamics (CFD) codes and commercial software are all as a result of this need for better understanding on the flow behavior. Vortex shedding from different bluff geometries is one of the most attractive and significantly important areas in fluid mechanics. Recent years with global warming issues caused by aerodynamic drag forces, rising fuel prices and safety measures, the vortex shedding has become more important. Energy conservation examples include but not limited to automobiles and skyscrapers (convection heat loss). Furthermore, it is important in structural design to limit the oscillation amplitude of the structure as well as preventing resonance phenomena. Simulation the flow structure and characteristic behind a circular cylinder and a normal flat plate in tandem arrangement with the same diameter and width at six gap ratios was performed. The impact of the circular cylinder turbulent wake on shedding frequency and Strouhal number of the plate were the main aim of this study. Commercial computational fluid dynamics software, ANSYS/CFX 15.0® was used. Shear stress transport turbulent model were used as simulation technique. The geometry modeling was done with respect to the test section of the EMU Mechanical Engineering Aerodynamics laboratory for data comparison in future studies and justification of the results. The shedding frequency and Strouhal number for each case were calculated and compared with respect to geometry and gap ratio. Keywords: Vortex Shedding, Bluff Bodies, Strouhal Number, Shedding Frequency. ………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Sabit veya hareketli cisimlerin etrafindaki uyarılmış akışkan akımı her zaman gözlemlenmektedir. Bu bölgesel yapılar akış karakteristiklerine ve cisimlerin şekline bağlıdır. Cismin şekli, yüzey pürüzlülüğü, oryantasyonu, boyutu, akış hızı ve viskozitesi uyarılmış bölge içinde etkili olan parametrelerdir. Değişik düzenlemelerdeki yapıların arkasındaki akış yapılarının oluşturduğu dalgalar arasındaki etkileşim hala daha ilgi çekici olmakta ve çeşitli araştırmalara konu olmaktadır. Geliştirilmiş olan birçok CFD (Bilgisayar Destekli Akışkanlar Mekaniği) kodu ve programı akış davranışlarını anlamak için geliştirilmişitr. Değişik geometrilerin Vortex oluşumu akışkanlar mekaniğinin en çekici ve önemli alanlarından biridir. Son yıllarda küresel ısınma, yakıt fiyatlarındaki artış ve güvenlik ölçütleri ile girdap oluşumları daha önemli hale gelmiştir. Enerji tasarrufu örnekleri, sadece otomobille sınırlı değil gökdelenleri de kapsamaktadır ( konveksiyon ısı kaybı ). Ayrıca, yapısal tasarımlarda yapının salınım amplitüdünü limitlemek yanında rezonans olgularını sınırlamak da önemlidir. Bu çalışmanın amacı, altı değişik boşluk oranında aynı çapa ve genişliğe sahip arka arkaya dizilmiş bir silindir ve normal bir düz plaka arkasında akım yapısını ve özelliklerini canlandırmaktır. Bu çalışmanın esas amacı dairesel silindirin turbulent dalgasının, düz plakanın sarmal frekansı ve Strouhal sayısının üzerindeki etkisini araştırmaktır. Çalışmada ticari olarak hazırlanmış hesaplamalı akışkanlar dinamiği yazılımı , ANSYS / CFX 15.0 ® kullanılmıştır. Kesme gerilmeli taşıma turbulans modeli simülasyon tekniği olarak kullanılmıştır. Geometrik modelleme gelecekteki çalışmaları ve sonuçları mukayese edebilmek için DAÜ Makine Mühendisliği Aerodinamik laboratuvarındaki rüzgar tüneli test bölümüne göre yapılmışır. Her bir geometri ve boşluk oranı için sarmal frekansı ve Strouhal sayısı hesaplanıp karşılaştırılmıştır. Anahtar Kelimeler: Vortex oluşumu, Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği, Kaba gövde, Strouhal Number, Shedding Frequency. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.subject Mechanical Engineering en_US
dc.subject Aerodynamic characteristics en_US
dc.subject Fluid dynamics en_US
dc.subject Vortex Shedding, Bluff Bodies, Strouhal Number, Shedding Frequency en_US
dc.title Numerical Study of the Effect of Turbulent Wake of Cylinder on Vortex Shedding from Flat Plate in Tandem Arrangement en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record