Abstract:
ABSTRACT: Motivation is part of what makes a student successful, it affects how they respond to materials presented in a learning environment. Instructional materials are a big part of learning so it should accommodate every student need and also motivate students to read further. It is necessary for instructors to know how to motivate their students. ICT has become an essential tool in education therefore instructors should integrate it into the instructions although, they may face challenges. This thesis aims to examine the motivational influence of ICT based instructional materials on students and the challenges faced by instructors while producing these instructions.
The study was designed as a case study in mixed-method approach. 187 subjects participated in the study containing 15 instructors and 172 students. A close-ended questionnaire was used to collect data from the students and face-to-face interview session was conducted to collect data from the instructors. It was found that the motivation of students on their instructional material is slightly above average. The students are not so motivated because they feel their instructional materials are abstract and unappealing. From the instructors, it was found that time and resources are the main problem faced in incorporating ICT into instructional materials.…………………………………………………………………………………………………………………………… OZ: Bir öğrenciyi başarılı kılan şeylerden biri de motivasyondur. Bu durum öğrenme ortamında sunulan materyallere nasıl tepki verdiğini de etkilemektedir. Öğretim materyalleri öğrenimin büyük bir parçasıdır. Bu yüzden de bu materyaller her öğrencinin ihtiyacını karşılamalıdır. Ayrıca, öğrencileri daha da fazla okumak için motive etmelidir. Eğitmenler öğrenci motivasyonunu artırmada bazı zorluklar yaşamaktadırlar. Bu tez çalışmasında, BİT’e dayalı öğretim materyallerinin öğrenciler üzerindeki motivasyona etkisi ve eğitmenlerin materyal üretiminde karşılaştığı zorlukları incelemek amaçlanmıştır.
Çalışma karma yöntemli bir durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Çalışmanın araştırma grubu 15’i eğitmen ve 172’si öğrenci olmak üzere 187 kişiden oluşturulmuştur. Veriler, öğrencilerden anket, eğitmenlerden ise görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Öğrencilerin öğretim materyali üzerindeki motivasyonu orta düzeyde tespit edilmiştir. Ayrıca, öğrencilerin öğretim materyallerinin soyut ve doğrusal olduğunu hissettikleri için fazla motive olamadıkları belirlenmiştir. Ayrıca, öğretmenlerin sadece zaman ve kaynaklar konusunda problem yaşadıkları belirlenmiştir.
Anahtar kelimeler: BİT, Öğretim Materyalleri, Motivasyon.
Description:
Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technologies, 2014. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ersun İşçioğlu.