Exploring pre-service and in-service English language teachers' cognitions via similes and metaphors: A cross-sectional survey

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Oktay, Yeşim Betül
dc.date.accessioned 2016-01-18T13:51:24Z
dc.date.available 2016-01-18T13:51:24Z
dc.date.issued 2012-12
dc.identifier.citation Oktay, Yesim Betul. (2012). Exploring pre-service and in-service English language teachers' cognitions via similes and metaphors: A cross-sectional survey. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/2000
dc.description Doctor of Philosophy in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2012. Supervisor: Prof. Dr. Ülker Vancı Osam. en_US
dc.description.abstract The study of teacher cognition – what teachers think, know, and believe – and of its relationship to teachers’ classroom practices has recently gained interest as a significant domain of study and has influenced thinking in the field of language teaching and teacher education. The purpose of the study is to explore pre-service and in-service teachers’ cognitions about teaching English and the role of English language teachers. To realize this aim, metaphorical images and similes were used in data collection tools. The study, which is designed as a cross-sectional survey, included two groups of participants. One group of participants who represented the pre-service teachers were the student teachers who were studying in the Department of English Language Teaching at Eastern Mediterranean University, an English medium university in the Turkish Republic of Northern Cyprus. The other group, i.e., in-service teachers, were represented by the English teachers teaching at secondary and high schools in five main geographical and administrative districts in North Cyprus, viz Lefkoşa, Gazimağusa, Girne, Güzelyurt, and İskele. The findings were categorized according to Oxford et al.’s (1998) typology of educational philosophies. Thus, collected data were grouped into four different philosophies of education, which are: a) ‘Social Order’, b) ‘Cultural Transmission’, c) ‘Learner-Centered Growth’, and d) ‘Social Reform.’ The results of the given similes indicated that the educational philosophies of the pre-service and in-service teachers about ‘teaching English’ were ‘Cultural Transmission’ and ‘Learner-Centered Growth’ respectively. As regards ‘teacher of English’ both groups embraced ‘Social Reform’ philosophy. When the picture metaphor choices of both groups are evaluated, ‘conductor’ emerged as the common metaphor which best represents the role of English language teachers. The findings from the participants’ self-suggested metaphors/similes revealed that student-centered paradigm outweighed the teacher-centered paradigm in both groups of participating teachers. Based on the research findings, the study suggests some awareness-raising activities which trigger teachers’ reflection on their images of teaching and their images of self as a teacher. In conclusion, this work is expected to contribute to a growing body of teacher cognition studies and related literature by employing metaphor analysis which promises to be a fruitful line of inquiry.…………………………………………………………………………… ÖZ:Öğretmen algı çalışmaları (öğretmenlerin düşünceleri, bilgileri ve inançları) ve bu çalışmaların öğretmenlerin sınıf uygulamalarıyla olan bağlantısı son zamanlarda kayda değer bir araştırma alanı olarak ilgi çekmektedir. Bu çalışmalar dil öğretimi ve öğretmen eğitimi alanındaki düşünceyi de etkilemektedir. Bu çalışmanın amacı aday öğretmenler ile deneyimli öğretmenlerin İngilizce dil öğretimi ve İngilizce öğretmenlerinin rollerine ilişkin görüşlerini araştırmaktır. Bu amacı gerçekleştirmek için veri toplama yönteminde metaforlar (mecazlar) ve benzetmeler kullanılmıştır. Kesitsel bir çalışma olan bu araştırmada iki katılımcı grup bulunmaktadır. Birinci grup, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde İngilizce eğitim veren Doğu Akdeniz Üniversitesi’nin İngilizce Öğretmenliği Bölümü’nde okumakta olan öğretmen adaylarıdır. İkinci grup ise, Kuzey Kıbrıs’ın beş ana coğrafi ve idari bölgesindeki (Lefkoşa, Gazimağusa, Girne, Güzelyurt ve İskele’de) ortaokul ve liselerde görev yapmakta olan İngilizce öğretmenleridir. Çalışmada elde edilen bulgular, Oxford ve diğerlerinin (1998) önerdikleri felsefi kavramsal çerçeve kullanılarak gruplandırılmıştır. Bu bağlamda veriler dört farklı eğitim felsefesine göre sınıflandırılmıştır. Bunlar: a) ‘Sosyal Düzen’, b) ‘Kültürel Aktarım’, c) ‘Öğrenci-Odaklı Gelişim’ ve d) ‘Sosyal Reform’dur. Sonuçlar incelendiğinde, İngilizce öğretmen adaylarının ve İngilizce öğretmenlerinin ‘İngilizce öğretmek’ ile ilgili olan eğitim felsefelerinin sırasıyla, ‘Kültürel Aktarım’ ve ‘Öğrenci-Odaklı Gelişim’ olduğu ortaya çıkmıştır. ‘İngilizce öğretmeninin rolü’ ile ilgili olarak ise her iki grubun da ‘Sosyal Reform’ felsefesini benimsedikleri gözlenmiştir. Her iki öğretmen grubunun resim metaforu seçimleri değerlendirildiğinde, ‘orkestra şefi’ metaforunun İngilizce öğretmenlerinin rolünü en iyi temsil eden ortak metafor olarak görüldüğü ortaya çıkmıştır. Katılımcıların önerdiği metaforik imgelerden elde edilen bulgular, her iki katılımcı öğretmen grubu için de öğrenci-merkezli yaklaşımın öğretmen-merkezli yaklaşıma oranla daha ağırlıklı olduğunu göstermiştir. Çalışmada araştırma sonuçlarına dayanarak gerek aday gerekse deneyimli öğretmenlerin ‘öğretmek’ ve ‘öğretmen’ imgeleri üzerine düşünmelerini sağlayacak farkındalık artırıcı bazı etkinlikler önerilmektedir. Sonuç olarak, verimli bir araştırma yöntemi olan metafor çözümlemesini kullanan bu çalışmanın gelişmekte olan ‘öğretmenlerin algı araştırmaları’ alanına ve literatüre katkıda bulunacağı düşünülmektedir. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) . en_US
dc.subject English language - Study and teaching - Teacher Cognitions. en_US
dc.subject English teachers - Psychology. en_US
dc.subject Teacher Cognitions Metaphors Philosophies of Education Teaching English The Role of English Language Teachers. en_US
dc.title Exploring pre-service and in-service English language teachers' cognitions via similes and metaphors: A cross-sectional survey en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record