Investigating foreign language anxiety among the Iranian students of English Language teaching and English Literature.

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Amin, Ehsan
dc.date.accessioned 2016-01-20T11:04:04Z
dc.date.available 2016-01-20T11:04:04Z
dc.date.issued 2013-01
dc.identifier.citation Amin, Ehsan . (2013). Investigating foreign language anxiety among the Iranian students of English Language teaching and English Literature . Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/2014
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2013. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Naciye Kunt. en_US
dc.description.abstract Students‟ feelings of nervousness and stress while speaking English have been a source of debate and research in foreign or second language studies. Although the levels of foreign language learners‟ anxiety have been investigated, few studies have attempted to have an inter-disciplinary view of anxiety in foreign language learners. The purpose of this study is therefore to examine the level of anxiety among students majoring in English Language and Literature (ELL) and English Language Teaching (ELT). Furthermore, this study attempts to identify anxiety-provoking factors for each group of students. A total of 122 first-year students (61 students from ELL and 61 students from ELT department) from Lar Islamic Azad University in Iran participated in this study. This study employed Foreign Language Classroom Anxiety (FLCAS) questionnaire, developed by Horwitz et al. (1986), and ten interview questions adopted from Tanveer (2007) to find out about the most or least anxiety-provoking items. The results revealed that both ELL and ELT students‟ experienced similar levels of anxiety. In other words, for both groups communication apprehension (the item 6 of the questionnaire), fear of negative evaluation (items 13 and 33), and test anxiety (items 10 and 21) were ranked as the main anxiety-provoking items; however, no statistically significant difference was seen between the two stated groups. This study also examined the interrelation between gender and anxiety. The results showed that there was no significant difference between males and females in terms of their anxiety level in both ELL and ELT groups. Furthermore, according to the content analysis of the interviews conducted, five different personal factors such as lack of self confidence, low language proficiency, negative comparison, teachers‟ manner, and lack of strategic planning affecting the anxiety level were mentioned by students interviewed when they were engaged in speaking English. At the end, some pedagogical implications regarding the anxiety reduction strategies are provided for foreign/second language teachers and learners in order to decrease students‟ level of anxiety while speaking English. Also, this study suggested some recommendations for further research in this area.…………………………………………………………………………… ÖZ:Öğrencilerin İngilizce konuşurken yaşadıkları kaygı ve stres, İngilizce dil öğreniminde ve İkinci dil çalışmaları alanında tartışma ve araştırma odağı olmuştur. Öğrencilerin yabancı dil kaygı seviyeleri araştırılmasına rağmen, sadece bir kaç çalışma da, İran‟lı üniversite öğrencilerinin yaşadığı yabancı dil kaygısı yer almaktadır. Özellikle de yazarın en iyi sahip olduğu bu yönlü bilgiye göre İngiliz Dili Eğitimi ve İngiliz Edebiyatı bölümmlerinde okuyan İran‟lı öğrencilerin yabancı dil kaygılarının araştırlımadığı saptanmıştır. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı, İngiliz Dili ve Edebiyatı (ELL) ve İngilizce Dili Eğitimi (ELT) bölümlerinden öğrenciler arasındaki yabancı dil kaygı düzeyini incelemektir. Ayrıca, bu çalışma her gruptan öğrenciler için kaygı uyandırıcı faktörleri belirlemeyi de amaçlamaktadır. Toplam 122 birinci sınıf öğrencisi (61 ELL ve 61 ELT öğrencisi) İran‟ın Lar İslami Azad Üniversitesi‟nden bu çalışmaya katılmıştır. Bu çalışmda Horwitz (1986) tarafından geliştirilen Yabancı Dil Sınıf Kaygısı (FLCAS) ölçeği, ve ayrıca Tanveer‟den (2007) uyarlanan on mülakat sorusu yer almıştır. Sözü edilen ölçekler en yüksek ve en düşük kaygı uyandırıcı etkenler hakkında bilgi edinmek için kullanılmıştır. Sonuçlar, ELL ve ELT öğrencilerinin kaygı düzeyinin yaklaşık aynı olduğunu gösterdi. Diğer bir deyişle, her iki öğrenci gurubun iletişim kaygısı (anketin 6‟ncı maddesi), olumsuz değerlendirme korkusu (anketin 13 ve 33‟uncu maddeleri) ve sınav kaygısı (madde 10 ve 21), yüksek kaygı uyandırıcı etkenler olarak sıralandırıldı. Ancak, belirtilen gruplar arasında istatistiksel olarak belirli bir fark görülmedi. Bu çalışmada aynı zamanda cinsiyet ve yabancı dil kaygısı arasında oluşan ilişki incelendi. Sonuçlar her iki ELL ve ELT öğrenci gruplarının kaygı düzeyi açısından kadın ve erkekler arasında önemli bir fark olmadığını gösterdi. Buna ek olarak, yapılan mülakat ve görüşmelerin içerik analizi doğrultusunda, beş farklı faktör yabancı dil kaygı düzeyini yakından etkileyen kişisel etkenler olarak belirlendi. Öz güven eksikliği, düşük dil yeterliliği, negatif karşılaştırma, öğretmenlerin tavrı, ve stratejik planlama eksikliği bu faktörleri oluştuemaktadır. Uygulama olarak, yabancı dil kaygı azaltma stratejileri, bunların pedagojik etkileri ön plana çıkabilir. Ayrıca, İngilizce konuşurken öğrencilerin kaygı seviyesini azaltmak amacıyla, yabancı dil öğretmenlerine ve öğrencilere bazı öneriler sunulmuş, ayrıca, yabancı dil kaygısı konusunda ileriye yönelik araştırmalar için bazı yöntemler salık verilmiştir. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.subject English Language Teaching en_US
dc.subject English Language - Study and teaching - Iranian Students - Motivation en_US
dc.subject English Language - Study and teaching - Psychological aspects en_US
dc.subject Foreign Language Anxiety Gender English as a Foreign Language Iranian ELL Students Iranian ELT Students en_US
dc.title Investigating foreign language anxiety among the Iranian students of English Language teaching and English Literature. en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record