Abstract:
ABSTRACT: The aim of this study is to investigate the attitudes pre-service teachers towards computers. The participants of the study were 394 prospective first and fourth year teachers from the teacher education programs in English Language Teaching, Turkish Language Teaching, Psychological Counseling and Guidance, Pre-School Teacher Education, Elementary School Teacher Education, and Secondary School Teacher Education under the Faculty of Education at Eastern Mediterranean University, Famagusta, Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC). To achieve this aim, quantitative data were collected from these participants. A quantitative research method was used to collect the data. The questionnaire given to the teacher candidates was in the students‘ mother tongue, Turkish, and consisted of two sections with a total of 45 items; the first section asked the participants their gender, program of study, year of study, computer ownership, and year(s) of ownership. The second section included 40 items concerning attitudes towards computers. The participants completed the questionnaire, which asked them to fill in an optic answer sheet toward the written statements. They were asked to do so, by stating whether they strongly agreed, agreed, disagreed, or strongly disagreed. The data were analyzed through the PASW program. Analysis of the data included differences between how pre-service teachers felt towards computers, and how they felt towards computers according to gender, program of study, year in program, computer ownership, and year(s) of ownership. The findings of the study revealed that pre-service teachers from the mentioned programs hold an above average positive attitude towards computers. The findings also reveal that gender, years of study, and years of computer ownership do not prove to be significant in the process of defining an individual‘s attitude towards computers. However, the findings do reveal that a significant different exists between the attitudes of pre-service teachers towards computers and their ownership of a computer. Furthermore, the findings indicate that a significant difference existed among the programs of Turkish Language Teaching, and English Language Teaching and Pre-School Teacher Education with respect to attitudes of students towards computers. A significant difference in the attitudes of students also exists between the programs of Pre-School Teacher Education and Psychological Counseling and Guidance. Finally, the implications of these findings and suggestions for further research are given.
Keywords: Pre-service teachers, attitudes towards computers.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Bu çalışmanın amacı Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) Gazimağusa‘da Doğu Akdeniz Üniversitesi‘nde Eğitim Fakültesi‘ne bağlı İngilizce Öğretmenliği, Türkçe Öğretmenliği, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik, Okul Öncesi Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği ve Ortaöğretim Alan Öğretmenliği bölümlerinde öğretmen adaylarının bilgisayarlara yönelik tutumlarının incelenmesidir. Bu amaca ulaşmak için, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) Gazimağusa‘da Doğu Akdeniz Üniversitesinde, yukarıda belirtilen bölümlerden, birinci ve dördüncü sınıf öğretmen adaylarından nicel veriler toplanmıştır. Bu araştırmaya toplam 394 hizmet öncesi öğretmen katılmıştır. Veri toplamak için nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının ana dili Türkçe olduğundan toplam 45 maddelik iki bölümden oluşan anket Türkçe verilmiştir. Birinci bölümde katılımcıların cinsiyetleri, okumakta oldukları bölümleri, yılları, bilgisayara sahip olup olmadıkları, ve sahip oldukları süre sorulmuştur. İkinci bölüm bilgisayar tutumuyla ilgili 40 madde içermektedir. İkinci bölümdeki 40 madde katılımcıların bilgisayara olan tutumlarını içermektedir. Katılımcılar anketi tamamlamak için, yazılı ifadelere cevap vererek optik cevap kâğıdını doldurmaları istenmiştir
Katılımcılardan kesinlikle kabul ediyorum, kabul ediyorum, kabul etmiyorum veya kesinlikle kabul etmiyorum olarak verilen ifadelerden kendilerine uygun olanını optik cevap anahtarına işaretlemeleri istenmiştir. Veriler PASW programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Hizmet öncesi öğretmenlerinin bilgisayara karşı ne hissettiklerini ve cinsiyet, okumakta oldukları bölüm, bölümde oldukları yıl, bilgisayar sahipliği ve bilgisayar sahiplik yıl(lar)ına göre bilgisayarlara karşı nasıl hissettikleri veri analizini içermektedir. Veri analizi hizmet öncesi öğretmen adaylarının bilgisayara karşı cinsiyet, okumakta oldukları bölüm, bölümde oldukları yıl, bilgisayar sahipliği ve bilgisayara sahiplik yıl(lar)ına göre hissettikleri farklılıkları içermektedir. Araştırmada elde edilen bulgular, söz konusu bölümlerin hizmet öncesi öğretmenlerinin bilgisayarlara yönelik tutumlarının ortalamanın üstünde olumlu olduklarını ortaya koyuyor. Bulgular bilgisayarlara karşı kişisel tutum belirlenmesi sürecinde cinsiyetin, okumakta oldukları bölümün, bölümde oldukları yılın, bilgisayar sahibi olmanın ve bilgisayar sahibi oldukları yıl(lar)ın herhangi bir önemi olmadığını ortaya koymuştur. Ancak, bulgular hizmet öncesi öğretmenlerinin bilgisayar sahibi olup olmadığına göre bilgisayara yönelik tutumları arasında belirgin bir farklılığın var olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca, bulgular öğrencilerinin bilgisayara karşı olan tutumlarında Türkçe Öğretmenliği, İngilizce Öğretmenliği ve Okul Öncesi Öğretmenliği bölümleri arasında belirgin bir farkın var olduğunu göstermektedir. Bir diğer belirgin farklılık da Okul Öncesi Öğretmenliği ve Psikolojik Danışma ve Rehberlik bölümleri arasında bulunmaktadır. Son olarak, bu bulguların etkileri ve ileri araştırmalar için öneriler verilmiştir.
Anahtar kelimeler: Hizmet öncesi öğretmen, bilgisayara yönelik tutumlar.