dc.contributor.author |
Nia, Ghazaleh Tehranchi |
|
dc.date.accessioned |
2016-01-20T13:07:46Z |
|
dc.date.available |
2016-01-20T13:07:46Z |
|
dc.date.issued |
2014-01 |
|
dc.identifier.citation |
Nia, Ghazaleh Tehranchi. (2014). Factors Influencing Purchase of Personal Computers Devices from the Market in North Cyprus: An Empirical Study. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/2027 |
|
dc.description |
Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2014. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Sami Fethi. |
en_US |
dc.description.abstract |
This thesis empirically investigates twenty five important factors for computer
selection criteria in the market place of North Cyprus. 150 respondents, living in
different districts of North Cyprus participated in this survey. The three approaches;
Means,Independent Samples Test, one-way ANOVA were used to conduct,
investigate and compare the selection criteria.
The results of descriptive statistics show that the technology development, warranty
offered, safety future, style and high resolution are most important factors in
computer selection criteria.
The results based on independent sample t-test show that almost all of the factors
carry the weight for male and female customers on their computers selection criteria
except “Its value for money”. It is found that “Its value for money” is more important
parameter for male on their selection in comparison with females.
The results based on age also reveal that “Its style/look” is statistically different
among various age groups of respondents on their computers selection criteria.
Furthermore, two factors namely, “Its last released product is preferable” and “Its set
is cheaper” have statistically significant difference among various job statuses of
respondents on their computer selection criteria. …………………………………………………………………………… ÖZ: Bu tez bilgisayar piyasasındaki satın alma faktörlerini kullanarak Kuzey Kıbrıs’daki
yerel piyasayı ampirik olarak inceler. Bilgisayar Piyasasında 150 kişiyi hedef
alınmıştır. Ortalam değerler, bağımsız örneklem t-değerleri ve tek yönlü ANOVA
analizi kullanılarak bu faktörlerin burada yaşayan kişiler üzerindeki etkisi mukayese
edilmiştir.
Tanımlayıcı bilgiler gösteriyor ki teknolojik gelişim, garanti belgesi, emniyet belgesi,
sitil ve yüksek çözünülürlük bilgisayar satın almada en önemli faktörlerdir.
Bağımsız örneklem t sonuçları fiyat uygunluğu, kolay kullanım, ucuz servis üçretleri
indirimli paket satışları, arkadaş tavsiyeleri ve malın parasal değeri kriterleri en
önemli farklılıklar olduğunu göstermektedir. Diğer faktörlerin ise farklılık
yaratmadığı ampirik olarak ortaya konulmaktadır.
Yaş üzerinden yapılan analizlerde tam olarak etkileyen faktörler ise ürün görüntüsü,
piyasaya sürülen son ürünler, ve ürünün fiyat’ının ucuzluğu etkisi olarak tespit
ediliyor. Bu sonuçlara ilaveten, Diğer ilgili faktörlerin çok farklılık yaratmadığı
ampirik olarak belirtilmiştir. |
en_US |
dc.language.iso |
en |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ). |
en_US |
dc.subject |
Business Administration |
en_US |
dc.subject |
Marketing Management |
en_US |
dc.subject |
Consumer behavior - Marketing - Cyprus, North |
en_US |
dc.subject |
Marketing Research |
en_US |
dc.subject |
Computer selection factors, market place, independent sample t-test, one-way ANOVA analysis, North Cyprus economy |
en_US |
dc.title |
Factors Influencing Purchase of Personal Computers Devices from the Market in North Cyprus: An Empirical Study |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |