Road Project for Economic Development: Yazd-Abarkouh-Sourmagh Road Project Feasibility Study

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Khotbehsara, Samaneh Daryabeygi
dc.date.accessioned 2012-12-13T07:08:43Z
dc.date.available 2012-12-13T07:08:43Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.citation Khotbehsara, Samaneh Daryabeygi. (2011). Road Project for Economic Development: Yazd-Abarkouh-Sourmagh Road Project Feasibility Study. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Banking and Finance, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/211
dc.description Master of Science in Banking and Finance. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Banking and Finance, 2011. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Mustafa Besim. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: In recent decades, importance of roads in economic development of countries has been confirmed by many studies. Roads affect countries in terms of social and economical development. The traffic statistics have shown that the traffic growth rate of Iran is rising up rapidly. In order to meet this rising demand and to improve the traffic condition in Iran, the government is attempting to construct new roads. This thesis is about integrated investment appraisal of Yazd-Abarkouh-Sourmagh road project with the objective of determining whether the project is feasible or not to be undertaken. The road has 93 km length and is located in Yazd, one of the biggest and important provinces of Iran. It will expand the connection between Yazd, Esfahan, Shiraz and Tehran. Using the data and information from the project owners directly, this thesis appraised the feasibility of a road project under two scenarios. Scenario one is based on the project owner’s assumption where the project is fully financed by the government; without any loan and or toll. The result of this scenario showed that, this project will have negative financial NPV of 29 million USD but positive economic and externalities NPV of 17 and 47 million USD, respectively. The results are as expected for road projects. The second scenario, which is expected to be the contribution of this thesis, is a Special Purpose Vehicle (SPV) case where private sector will be undertaking the project with support from the government. In this scenario, private sector will finance 50 percent of the project investment cost with and will have toll. The results of the second scenario indicate that both financial as well as economic NPVs are positive; first being 2 and latter being 29 million USD. The analysis also shows that especially users (consumers) will benefit a lot from this project outweighing the benefits of the other stakeholders i.e. owners, labour. This study in general indicates that with the introduction of SPV’s where private sector is also motivated, such big public project can be undertaken without creating too much financial burden to governments. Keywords: Road project, time saving, net present value, feasibility, integrated investment appraisal. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Son yıllarda yapılan çalışmalar ülkelerin ekonomik gelişiminde yolların önemli bir yere sahip olduğunu teyit etmektedir. Yollar, ülkeleri sosyal ve ekonomik gelişmeleri için önemlidir. İran’da trafiğin hızla artığı istatistiklerle görülmektedir. Bu nedenle İran hükümeti, artan talebi karşılama ve trafik şartlarının iyileştirmesi için yeni yollar inşa etmektedir. Bu tezin amacı Yazd-Abarkouh-Sourmagh yol projesinin uygulanabilir olup olmadığını entegre yatırım/proje değerlendirme yöntemi ile belirlemektir. Bu yol projesi 93 km uzunluğunda İran’ın en büyük ve önemli kentlerinden biri olan Yaz kenti bölgesindedir. Bu proje Yazd, Esfahan, Shiraz ve Tahran arasındaki bağlantıyı artırası beklenmektedir. Bu tez çalışmasında proje sahiplerinden alınan bilgi ve veriler kullanılarak, projenin uygulanabilirliği iki senaryo altında değerlendirilmiştir. Birinci senaryoda proje sahibinin İran devleti olması, projenin tümüyle İran hükümeti tarafından finanse edileceği, proje için kredi ve yol geçiş ücreti kullanılmayacağını varsaymıştır. Birinci senaryo finansal değerlendirme sonuçlarına göre projenin 29 milyon Amerikan doları negatif finansal net bugünkü değeri oldu tespit edilmiştir. Bunun yanında projenin ekonomik değerlendirme sonuçları 17 milyon Amerikan doları pozitif ekonomik net bugünkü değer olarak hesaplanmıştır. Bu da projenin önemli ekonomik dışsal etkiler yarattığı ve hesaplamaya göre bunun 47 milyon Amerikan doları olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlar genelde yapılan yol proje sonuçları ile örtüşen ve onları destekler niteliktedir. İkinci senaryo, projenin İran hükümetinin desteğiyle, özel sektörün yürüteceği ve “Özel Amaçlı Araçlar” (Special Purpose Vehicle) olarak tanımlanan yöntemle yapılması varsayılmıştır. Bu senaryoda, özel sektör projenin yatırım maliyetinin yüzde 50 sini finanse ederken, buna karşılık yol geçiş ücreti (toll) alacaktır. İkinci senaryonun hem finansal hem ekonomik net bugünkü değerleri pozitif hesaplanmış ve bunlar sırasıyla 2 ve 29 milyon Amerikan dolarıdır. Analizler, yolu kullanacak olanların (tüketicilerin) bu proje sahiplerinden bile daha fazla fayda elde ettiklerini göstermiştir. Bu çalışma ayrıca, Özel Amaç Araçlarının kullanımıyla büyük altyapı projelerinin özel sektör tarafından da inşa edilebileceği ve bu sayede hükümetler üzerindeki mali yükü azaltabilecekleri tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Yol projesi, zaman tasarrufu, net bugünkü değer, fizibilite, entegre yatırım değerlendirme. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) en_US
dc.subject Banking and Finance en_US
dc.subject Yazd-Abarkouh-Sourmagh Road Project - Iran en_US
dc.subject Road Project - Time Saving - Net Present Value - Feasibility - Integrated Investment Appraisal en_US
dc.title Road Project for Economic Development: Yazd-Abarkouh-Sourmagh Road Project Feasibility Study en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record