Abstract:
ABSTRACT: The current study aimed at investigating the current situation of domestic tourism industry in Ukraine. Strategic analysis which is presented in this thesis consists of the examination of the importance of tourism sector, determination of structural problems and challenges which industry currently face. Moreover, present study explores the future strategies for further domestic tourism development. This research was designed as a qualitative case study which involves methodology with a particular sample of 20 major tourism experts from public and private sectors with at least 8 years of managerial experience. In order to reach the purpose of the study in-depth open-ended interview questions were conducted. In addition, content analysis method was used to analyze the gathered data. The results of the study revealed that tourism sector is one of the leading sectors for the economy of Ukraine. According to the results of the study tourism industry has a strong competitiveness in the market. However, it was defined that lack of policy and planning, political and economical instability are the major obstacles for tourism development. Finally, the results of this research revealed a number of essential implications for sustainable tourism development in Ukraine.
Keywords: Domestic tourism, strategic analysis, tourism development, sustainable, Ukraine.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Bu çalışma, Ukrayna’daki yerel turizm endüstrisinin günümüzdeki durumunu araştırmayı hedeflemektedir. Bu tezde sunulan stratejik analiz, turizm sektörünün önemi ile turizmdeki rekabetin incelenmesini ve yapısal sorunları ve endüstrinin günümüzde karşılaştığı zorlukları içermektedir. Ayrıca, bu çalışma gelecekteki yerel turizmin gelişmesi için gerekli yönergeleri ve stratejileri araştırmaktadır. Araştırma, devlet sektörü ve özel sektörde en az 8 yıl yöneticilik tecrübesi olan 20 ana turizm uzmanından oluşan belirli bir örneklemin yer aldığı bir yöntemin kullanıldığı niteliksel bir durum çalışmasıdır. Çalışmanın amacına varabilmek için katılımcılara açık uçlu röportaj soruları sorulmuştur. Ayrıca, toplanan bilgilerin analizi için içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.
Çalışmanın sonuçları ortaya çıkarmıştır ki turizm sektörü Ukrayna ekonomisi için önde gelen sektörlerden biridir. Araştırma sonuçlarına göre, turizm yöneticileri Ukrayna turizm endüstirisinde güçlü bir rekabetin olduğunu rapor etmişlerdir. Her nasılsa, politika, planlama, yatırım ve politik istikrar eksikliği turizmin sabit bir şekilde gelişmesini önleyen esas sorunlardandır. Son olarak, araştırmanın sonuçları Ukrayna’da istikrarlı bir turizmin gelişebilmesi için bazı öneriler açığa çıkarmıştır.
Anahtar Kelimeler: Yerel turizm, stratejik analiz, turizm gelişmesi, istikrarlı, Ukrayna.
Description:
Master of Science in Tourism Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, School of Tourism and Hospitality Management, Dept. of Tourism and Hospitality Management, 2011. Supervisor: Prof. Dr. Mehmet Altınay.