Structural and Technological Principles within Architecture Education

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Mokhaberi, Ghazaleh
dc.date.accessioned 2012-12-14T07:07:30Z
dc.date.available 2012-12-14T07:07:30Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.citation Mokhaberi, Ghazaleh. (2010). Structural and Technological Principles within Architecture Education. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Architecture, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/224
dc.description Master of Science in Architecture. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Architecture, 2010. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Munther Mohd. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: One of the most challenging disciplines of architecture is the structural and technological issues of building design. In the past design and construction of the buildings used to be done by master builders, who were responsible for all aesthetical, technical and structural issues of design, but after industrial revolution and division of skills, architecture and structural engineering appeared as two different professions. Although, this fact have had many advantages, in some architectural projects have caused inadequate attention to structural disciplines by architects and disorder between building components. Since architectural education systems play important and critical roles in structural knowledge of students, “Structural and technological principles within architecture education” has been attended in this research. Consequently, some existing literature and also curricula from different regions and systems have been selected and studied. Within the studied curricula, architecture curriculum of Eastern Mediterranean University (EMU) has been selected as a case study and studied more precisely. This selection has been due to a primary hypothesis indicating that some enhancements are needed for structural and technological courses and their prerequisites within the curriculum. Thus, efficiency of structural principals of the curriculum has been examined by means of questionnaires taken from students, interviews with faculty staff members and comparison of this information with other existing curricula and disciplines. The results are some general propositions for ensuring the proper implementation of structural principals within architecture curricula in general and also architecture curriculum of EMU. Within the suggested items, Information Technology and its potentials for enrichment of architecture curricula have been highlighted. It is proposed to use IT facilities for provision of communication and information exchange within the students and also instructors, as well as emphasizing structural principles of architecture. Further developments of this idea can extend the domain of collaboration between students and provide easier access to architectural knowledge. Keywords: Architectural Education, Structural Principals, Curriculum, Structure Courses, Information Technology. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Mimarinin en ilginç disiplinlerinden birisi bina tasarımının yapısal ve teknolojik konularıdır. Geçmiste binaların yapımı ve tesarımı bu isin estetik, teknik ve yapısal sorumluları olan yapı ustaları tarafından yapılırdı. Fakat Sanayi Devrimi ve yeteneklerin ayrılmasından sonra mimari ve yapısal mühendislik iki farklı meslek olarak görüldü. Bunun birçok getirisi olmasına ragmen, bazı mimari projeler mimarların yapısal disiplinlere olan ilgisini azaltırken yapı bilesenleri arasında uyumsuzluga da yol açtı. Mimari egitim sistemleri ögrencilerin yapı bilgisi edinmelerinde önemli ve kritik bir rol oynadıgı için mimari egitimdeki yapısal ve teknolojik prensipler bu arastırmaya dahil edilmistir. Sonuç olarak, bazı mevcut edebiyat ve müfredat seçilmis ve çalısılmıstır. Çalısılan müfredat için Dogu Akdeniz Üniversitesi mimari müfredatı seçilmistir ve incelenmistir. Bu seçim, yapısal ve teknolojik gelisimin ve bunların müfredattaki önsartlarının göstergesi olan bas hipotezler için yapılmıstır. Böylece, müfredattaki yapı prensiplerinin etkinligi, ögrencilerle yapılan anketler, fakülte üyeleriyle yapılan mülakatlar ve bu bilgilerin mevcut diger müfredat ve disiplinlerle karsılastırılması yoluyla inceleye tabi tutulmustur. Sonuçlar, genel mimari müfredatında ve DAÜ müfredatında yer alan yapısal prensiplerin düzgün bir sekilde yürütülmesini saglayabilecek olan bazı genel önerilerdir. Önerilen unsurlar içinde, Bilgi Teknolojileri ve onun mimari müfredatını gelistirebilecek potansiyeli vurgulanmıstır. Mimarinin yapısal prensiplerinin vurgulanmasının yanı sıra, iletisimin saglanması ve ögrenci-ögretmen bilgi aktarımı için BT imkanları önerilmistir. Bu fikrin ilerideki gelisimi ögrenciler arasındaki uyumun alanını genisletebilir ve mimari bilgiye ulasımı kolaylastırabilir. Anahtar Kelimeler: Mimari egitim, Yapı prensipleri, Müfredat, Yapı dersleri, Bilgi teknolojisi. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) en_US
dc.subject Architecture en_US
dc.subject Architecture - Study and teaching (Higher) en_US
dc.subject Architectural Education - Structural Principals - Curriculum - Structure Courses - Information Technology en_US
dc.title Structural and Technological Principles within Architecture Education en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record