An Overview of Capital Structure of Tourism Companies Listed in Borsa Istanbul (BIST)

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Adaoğlu, Cahit
dc.contributor.author Sheshangosht, Sina
dc.date.accessioned 2016-03-18T11:32:05Z
dc.date.available 2016-03-18T11:32:05Z
dc.date.issued 2015-06
dc.date.submitted 2015
dc.identifier.citation Sheshangosht, Sina. (2015). An Overview of Capital Structure of Tourism Companies Listed in Borsa Istanbul (BIST). Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Banking and Finance, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/2293
dc.description Master of Science in Banking and Finance. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Banking and Finance, 2015. Supervisor: Prof. Dr. Cahit Adaoğlu. en_US
dc.description.abstract The optimal mix of capital structure has been an important task of managers in all corporations. A wrong decision may result in financial distress or bankruptcy. This is why analysis of capital structure is an important topic. As tourism plays a critical role in the Turkish economy, we examine the capital structure of tourism sector corporations traded in the Borsa Istanbul (BIST). We examine a sample of 11 tourism corporations. Based on the extracted data from the annual reports of corporations and the relevant databases, capital structure analysis is conducted. In addition, a performance analysis of price indices is carried out as a complement to the capital structure analysis. The findings of capital structure analysis reveal that the corporations in our sample have been financed mainly by equity. In addition, median values of total debt to total asset ratio for corporations in the sample range from 0.2 to 0.6. Median values of short-term debt to total debt ratio analysis reveal that Turkish tourism corporations prefer short-term debt financing to long-term ones due to the seasonality of tourism industry and unstable macroeconomic environment. The median values of annual interest coverage ratio also show that our sample corporations do not perform well financially to cover their debt obligations with their earnings before interest and tax (EBIT). The market index (XU100) and the tourism index follow the same trends but the up and down swings in the tourism index are relatively higher. Consequently, the tourism index is relatively more sensitive to the market conditions. Abnormal monthly returns analysis shows that tourism index has outperformed the market index in some periods while it has underperformed the market index in some other periods. en_US
dc.description.abstract ÖZ: İdeal sermaye yapısı seçimi tüm şirket yöneticileri için önemli bir görevdir. Yanlış verilen bir karar finansal sıkıntıya veya iflasa neden olabilir. Bu nedenle şirketlerde sermaye yapısı önem teşkil etmektedir. Turizm sektörünün Türk ekonomisinde önemi büyüktür. Bu nedenle İstanbul Borsasında işlem gören 11 turizm şirketi bu çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Şirketlerin faaliyet raporlarına ve ilgili veri tabanlarından elde edilen verilere dayanarak sermaye yapısı analizleri uygulanmıştır. Buna ek olarak sermaye yapısı analizlerine tamamlayıcı olması amacıyla fiyat endekslerine performans analizleri uygulanmıştır. Sermaye yapısı analizleri sonucunda örneklemde yer alan şirketlerin çoğunlukla öz kaynak ağırlıklı finanse edildiği görülmektedir. Bununla birlikte örneklemde yer alan şirketlerin toplam borç-toplam varlıklar oranının medyan değerleri 0.2- 0.6 arasında değişmektedir. Kısa dönemli borç-toplam varlıklar oranının medyan değerleri sonucunda Türkiye’de bulunan turizm şirketlerinin kısa vadeli finansmanı tercih ettiği görülmektedir. Bunun nedeni ise turizm sektörünün mevsimselliği ve ülkedeki makroekonomik istikrarsızlık olarak görülmektedir. Yıllık faiz karşılama oranının medyan değerlerine bakıldığında ise şirketlerin faiz ve vergi öncesi gelirleriyle kısa vadeli borçlarını karşılayamadığı görülmektedir. Piyasa endeksi (XU100) ve turizm endeksi aynı eğilimleri göstermektedir fakat turizm endeksindeki dalgalanmaların piyasa endeksine göre daha fazla olduğu görülmektedir. Sonuç olarak turizm endeksi piyasa koşullarından daha fazla etkilenmektedir. Olağandışı aylık getiri analizleri bazı dönemlerde turizm endeksinin piyasa endeksinden daha iyi performans gösterdiğini bazı dönemlerde ise piyasa endeksinin daha iyi performans gösterdiğini göstermektedir. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Banking and Finance en_US
dc.subject Banking and Finance -Turkey en_US
dc.subject Stock Exchanges - Istanbul (Turkey) en_US
dc.subject Tourism Corporations en_US
dc.subject Tourism Index en_US
dc.subject Borsa Istanbul en_US
dc.subject Capital Structure Analysis en_US
dc.subject XU100 Index en_US
dc.subject Performance Analysis en_US
dc.subject Turkey en_US
dc.subject Borsa Istanbul (BIST) en_US
dc.title An Overview of Capital Structure of Tourism Companies Listed in Borsa Istanbul (BIST) en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Department of Banking and Finance en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record