dc.contributor.advisor |
Zeki, Canan |
|
dc.contributor.author |
Dağdelen, Derya |
|
dc.date.accessioned |
2016-03-22T19:37:28Z |
|
dc.date.available |
2016-03-22T19:37:28Z |
|
dc.date.issued |
2015-07 |
|
dc.date.submitted |
2015 |
|
dc.identifier.citation |
Dağdelen, Derya. (2015).Yabancılara Türkçe Öğretimi Programının Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Thesis (M.Ed.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/2323 |
|
dc.description |
Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Eğitim Programları ve Öğretim Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakultesi, 2015. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Canan Zeki. |
en_US |
dc.description.abstract |
The aim of this research is to examine the course of ‘teaching Turkish to foreign students’ through the views of learners enrolled into the course and instructors teaching the course at the Preparatory School of Eastern Mediterranean University (EMU). Case study has been adopted as the research design of the study. To consolidate the findings of the study; semi-structured interview and focus group interview techniques were used as data collection instruments to have an in-depth analysis of the current case as part of case study design. For this purpose; semi-structured interviews were conducted with 7 foreign students enrolled into the course for the aim of learning Turkish and with 4 instructors teaching Turkish to these students at the Preparatory School in EMU. Besides, focus group interview was carried out with these 7 students as the participants of the study. Content analysis was used to analyze the qualitative data through coding, categorizing and labelling the recurring themes. The findings of the study revealed that views of the learners and instructors consolidated each other. According to the findings of the study, the goals and aims, content and teaching-learning processes (experiences) were mostly designed in accordance with the aims, content and learning experiences of the books Yeni Hitit 1 and 2. Insufficiency of the visual materials, lack of up-to-date content and themes in reading and listening texts which caused a lack of interest in learners, and insufficient learning experiences required for the development of 4 language skills were among the findings of the study. Besides, it was also found that the grammatical structures as part of the content were above the language level and language learning aims of the learners which led learners consider themselves insufficient in speaking and writing skills. Administering only multiple choice exams
for evaluation of the learners’ performance led to the conclusion that testing and evaluation instruments have been insufficient in measuring and assessing each of four language skills domain. |
en_US |
dc.description.abstract |
ÖZ:
Bu araştırmanın amacı KKTC Doğu Akdeniz üniversitesi Yabancılara Türkçe öğretimi programını incelemek ve var olan durumu saptayabilmektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum analizi deseni kullanılmıştır. Elde edilen verileri desteklemek ve durum analizinin derinlemesine veri elde etme özelliğinden yola çıkarak görüşme ve odak grup görüşmesi yöntemleri bir arada kullanılmıştır. Bu amaçla öncelikle Doğu Akdeniz Üniversitesi hazırlık bölümünde Türkçe öğrenen 7 öğrenci ve bu öğretimi veren 4 öğretmen ile bireysel görüşmeler ve öğrencilerle odak grup görüşmesi yapılmıştır. Verilerin içerik analizi yapılarak sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırmada öğretmen ve öğrenci görüşlerinin birbirini desteklediği görülmüştür. Elde edilen bulgulara göre, eğitim programı hedeflerinin, içeriğinin ve öğrenme durumlarının Yeni Hitit 1 ve Yeni Hitit 2 ders kitaplarının içeriğine göre düzenlendiği görülmüştür. Bu bulguya bağlı olarak, içerikte görsellerin azlığı, metinlerin temalarının güncel içerikli olmaması nedeniyle öğrencilerin ilgisini çekmediği; 4 dil becerilerini geliştirecek öğrenme yaşantılarının yeterli olmadığı, özellikle öğrencilerin konuşma ve yazma becerisinde kendilerini yetersiz gördükleri; içerikte sunulan dil bilgisi yapılarının öğrencilerin dil öğrenme amaçlarının ve seviyelerinin üstünde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak, sonuç değerlendirme sınavlarının sadece çoktan seçmeli testten oluşması nedeniyle tüm beceri alanlarını ölçmede yetersiz kaldığı sonucu elde edilmiştir. |
en_US |
dc.language.iso |
tur |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Eğitim Bilimleri |
en_US |
dc.subject |
Dil Öğretim -Türkçe -Türk Dili |
en_US |
dc.subject |
Eğitim Programı ve Öğretim |
en_US |
dc.subject |
dil öğretimi |
en_US |
dc.subject |
Türkçe Öğretimi |
en_US |
dc.subject |
Türkçenin yabancılara öğretimi |
en_US |
dc.subject |
Curriculum and Instruction |
en_US |
dc.subject |
Language Teaching |
en_US |
dc.subject |
Teaching Turkish |
en_US |
dc.subject |
teaching Turkish to foreigners |
en_US |
dc.title |
Yabancılara Türkçe Öğretimi Programının Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Department of Educational Sciences. |
en_US |