Viewing Foreign Language Teachers' Roles Through the Eyes of Teachers and Students

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Vancı Osam, Ülker
dc.contributor.author Oktay, Yeşim Betül
dc.date.accessioned 2016-03-28T18:26:41Z
dc.date.available 2016-03-28T18:26:41Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.uri http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/makale_goster.php?id=266
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/2373
dc.description The file in this item is the publisher version (published version) of the article. en_US
dc.description.abstract This study (both qualitative and quantitative in nature) examines the metaphors students at a university chose to describe the roles of foreign language teachers and compares metaphors chosen by teachers of English at the same university. Findings indicate that the same three roles (conductor, shopkeeper, and entertainer) were favored most by both the participating students and teachers though they were ranked differently. A deeper analysis of the primary metaphors chosen by the participants suggests that there is a significant discrepancy between teachers’ and students’ perceptions. While students preferred a learner-centered approach, teachers opted for a teacher-centered teaching. Implications for classroom practices indicate that teachers need to pay closer attention to their students’ needs, difficulties and interests. en_US
dc.description.abstract ÖZET: Nitel ve nicel araştırma özelliği taşıyan bu çalışmanın amacı üniversite düzeyindeki bir grup öğrencinin yabancı dil öğretmenlerinin rol tanımlarıyla ilgili olarak seçtikleri metaforları ortaya koymak ve yine aynı ortamda görev yapan İngilizce öğretmenlerinin tercih ettikleri metaforlarla karşılaştırmaktır. Bulgulara göre, her iki katılımcı grubun en fazla tercih ettikleri ilk üç rol tanımı aynı olmakla birlikte (orkestra şefi, bakkal, şaklaban), birinci tercihlerinde farklılık olduğu görülmektedir. Bu metaforların derinlemesine yapılan analizinde, öğrenciler ile öğretmenlerin yabancı dil öğretmeninin rolüne ilişkin algılamalarında önemli bir ayrılık olduğu söylenebilir. Birinci tercihlerine göre öğrenci katılımcılar daha çok öğrenci-odaklı bir yaklaşımı tercih ederken, öğretmen katılımcıların daha fazla öğretmen-odaklı bir öğretim anlayışına sahip oldukları görülmektedir. Bu bulgulara dayanarak, öğretmenlerin, öğrencilerin yabancı dil öğrenirken karşılaştıkları güçlüklere, ilgi ve gereksinimlerine daha fazla eğilmelerinin gerekliliği vurgulanabilir. Anahtar sözcükler: rol algıları, metaforlar, eğitim felsefeleri en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher H. U. Journal of Education / Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject role perceptions en_US
dc.subject metaphors en_US
dc.subject philosophies of education en_US
dc.subject rol algıları en_US
dc.subject metaforlar en_US
dc.subject eğitim felsefeleri en_US
dc.title Viewing Foreign Language Teachers' Roles Through the Eyes of Teachers and Students en_US
dc.type article en_US
dc.relation.journal H. U. Journal of Education / Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Department of English Language Teaching en_US
dc.contributor.authorID TR219103 en_US
dc.contributor.authorID TR216777 en_US
dc.identifier.volume 44 en_US
dc.identifier.startpage 249 en_US
dc.identifier.endpage 261 en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record