Abstract:
Dünya deniz taşımacılığında özellikle 1990 yılından sonra konteyner taşımacılığı büyük önem kazanmıştır. Konteyner taşımacılığı sayesinde kapıdan kapıya taşımacılık (door to door) gerçekleşmiştir. Konteyner taşımacılığının gelişmesiyle kuzey Âmerika-Güneydoğu Asya hattı başta olmak üzere, Kuzey Amerika-Avrupa hattında büyük ölçekli konteyner trafiği ortaya çıkmıştır. Buna bağlı olarak Singapur, Hong Kong, Hamburg gibi konteyner taşımacılığında uzmanlaşmış yeni limanlar kendini göstermiştir. Dünya gemi inşasında, son dönemde verilen gemi siparişleri göz önüne alındığında konteyner taşımacılığının mevcut gelişme hızını arttırarak sürdüreceği düşünülmektedir. Konteyner taşımacılığının gelişmesiyle dev konteyner terminalleri(container hub) kurulmuştur. Türkiye'de de konteyner taşımacılığında son yıllarda büyük gelişmeler görülmesine rağmen, dünya konteyner taşımacılığında Türkiye'nin payı yüzde 0,8 seviyesindedir. Halbuki Türkiye coğrafi konumu, sahip olduğu denizcilik potansiyeli bakımından konteyner taşımacılığında daha etkin bir düzeye yükselebilir. Bu bildiride dünya konteyner taşımacılığının gelişimine bağlı olarak Türkiye'nin konteyner taşımacılığındaki yeri incelenerek geleceğe dönük farklı projeksiyonlar üretilmeye çalışılacaktır.