The Effect of Polypropylene Modification on Marshall Stability and Flow

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Ebrahimi, Milad Ghorban
dc.date.accessioned 2013-01-02T13:05:05Z
dc.date.available 2013-01-02T13:05:05Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.citation Ebrahimi, Milad Ghorban. (2010). The Effect of Polypropylene Modification on Marshall Stability and Flow. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Civil Engineering, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/244
dc.description Master of Science in Civil Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering, 2010. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Mehmet Metin Kunt. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: Asphalt concrete pavements because of their low initial cost are being preferred over portland cement concrete pavements. This advantage can be minimized if the mix design is not suitable for the road class and traffic composition. In North Cyprus use of unmodified asphalt cement in mix design causes unnecessary road maintenance on road section where traffic volume is high. In addition to extra cost of these repairs, the traffic disruptions also take place. The main surface distress types which cause these maintenance and disruption are rutting and fatigue cracking. For solving these problems different studies have been carried out, ranged from changing gradation to adding polymers and fibers to asphalt mixture. In this study, polypropylene additive was selected as fiber additive because of low-cost situation and having good correlation with asphalt pavement according to various studies. Two type of polypropylene (PP) additive in length (6 & 12 mm) were selected, 6mm long PP was used at three different percentages (0.1%, 0.2%, and 0.3%) in asphalt concrete mixture with 3.5, 4.0, 4.5, 5.0 and 5.5% percent of asphalt by weight of total mix. 0.5% of 6 mm long PP and 0.3, 0.5% of 12 mm long PP were added to optimum percent of asphalt, to see the difference in asphalt characteristics. Asphalt specimens were made by Superpave Gyratory Compactor (SGC), and analyzed by both Marshall Analysis and Superpave Analysis and finally tested by Marshall Stability apparatus. Adding polypropylene increased Marshall Stability (26%), and decreased Flow (38%). This increase in the percentage of air void is important for hot regions where bleeding and flushing are common. Keywords: Polypropylene fibers, Rutting, Marshall Stability and Flow. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Düşük yatırım maliyetlerinden dolayı portland çimentolu yol kaplamaları yerine asfalt betonu yol kaplamaları tercih edilmektedir. Asfalt betonunun karışım tasarımı kaplamanın kullanıldığı yol sınıfı için yeterli olmazsa bu avantaj azalacaktır. Kuzey Kıbrıs’ta trafik hacminin yüksek olduğu yol kısmlarında modifiye olmamış asphalt betonu kullanımı gereksiz yol bakım ve onarımına sebep olmaktadır. Fazla bakım onarımın gerektirdiği fazla maliyete ilaveten trafik akışı da etkilenmektedir. Bu bakım ve onarımlara sebep olan en önemli yüzey sorunları tekerlek izi ve yorgunluk çatlaklarıdır. Bu sorunları çözmek için farklı yöntemlerin uygulandığı çalışmalar yapıldı. Bu çalışmalarda agrega gradasyonu değişikliği ve asfalt betonu karışımına polimer veya lif katkısı yapılmıştır. Bu çalışmada düşük maliyetinden dolayı polipropilen (PP) lifinin 6 ve 12 mm uzunluğu kullanılmıştır. Altı mm uzunluğundaki lif 0.1, 0.2 ve 0.3 ağırlık yüzdeliğinde seçilmiş ve bu yüzdelikler asfalt çimentosunun 3.5, 4.0, 4.5, 5.0 ve 5.5 yüzdelikleri ile kullanılmıştır. Aynı zamanda, 6 mm lif 0.5%, 12 mm lif 0.3, ve 0.5 yüzdeliğinde seçilmiş ve optimum asphalt çimentosu ile karışımda kullanılmıştır. Burada asphalt betonunun özelliklerinin nasıl etkilendiğine bakılmıştır. Asfalt betonu örnekleri Superpave Gyratory Compactor ile sıkıştırılmış, Marshall Stabilite ve Akma cihazı ile test edilmiştir. Polipropilen katkılı asphalt betonu Stabilitesi yüzde 26 artış gösterirken akım miktarı da yüzde 38 düşüş göstermiştir. Anahtar kelimeler: Polipropilen lif, Tekerlek izi; Marshall Stabilite ve Akma. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) en_US
dc.subject Civil Engineering en_US
dc.subject Pavements, Asphalt - Cyprus, North en_US
dc.subject Asphalt emulsion mixtures en_US
dc.subject Polypropylene fibers - Rutting - Marshall Stability and Flow en_US
dc.title The Effect of Polypropylene Modification on Marshall Stability and Flow en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record