The Effects of Service Recovery Satisfaction on Consumers’ Behavioral Intentions: An Application in North Cyprus Five-Star Hotels

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Ikponmwen, Eminejomo
dc.date.accessioned 2013-01-02T14:14:47Z
dc.date.available 2013-01-02T14:14:47Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.citation Ikponmwen, Eminejomo. (2011). The Effects of Service Recovery Satisfaction on Consumers’ Behavioral Intentions: An Application in North Cyprus Five-Star Hotels. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/247
dc.description Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2011. Supervisor: Prof. Dr. Halil Nadiri. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: The purpose of this study is to examine the effects of service recovery satisfaction on consumers’ behavioral intentions. A total of 500 questionnaires were developed to distribute to customers of five-star hotels in North Cyprus. The questionnaire had 27 questions on the effect of service recovery strategies on the recovery satisfaction of customers, the effect of the recovery satisfaction on trust, trust on overall satisfaction and the effect of overall satisfaction on positive word-of-mouth and revisit intentions. The questionnaire for this study made use of the work of Boshoff (2005), Maxham and Netemeyer (2002); Brown, Cowles, and Tuten (1996), Oliver and Swan (1989) Morgan and Hunt (1994); Wong and Sohal (2002) and Mattila (2001). The findings of this study show that among the service recovery dimensions, atonement and tangibles do not have a positive effect on the service recovery satisfaction of customers. While a positive relationship exists between feedback, empowerment, explanation and communication on service recovery satisfaction. It was also found out that recovery satisfaction does have a positive effect on trust, which leads to overall customer satisfaction and triggers positive word-of-mouth and revisit intentions. Keywords: Service recovery satisfaction, five-star hotels, overall satisfaction, North Cyprus. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Bu çalışmanın amacı hizmet iyleştirme çabalarının yarattığı memnuniyetin müşterilerin davranışları üzerindeki etkisini tespit etmektir. Bu amaçla geliştirilen anket Kuzey Kıbrıs‟taki beş yıldızlı otellerde 500 cevaplayıcı üzerinde uygulanmıştır. Ankette yer alan 27 yargı cümlesi ile hizmet iyleştirme stratejilerinin müşterilerin hizmet iyleştirme memnuniyetleri üzerindeki etkisi, bu memnuniyetin müşterilerin kuruma karşı olan güvenini nasıl etkilediği, bu güvenin genel memnuniyet üzerideki etkisi ve genel memnuniyet seviyesinin tekrar ziyaret etme ve tavsiye etme niyetleri üzerindeki etkisi araştırılmaya çalışılmıştır. Anketin geliştirilmesinde Boshoff (2005), Maxham ve Netemeyer (2002); Brown, Cowles, ve Tuten (1996), Oliver ve Swan (1989) Morgan ve Hunt (1994); Wong ve Sohal (2002) ve Mattila’nın (2001) çalışmalarından yararlanılmıştır. Çalışmanın sonuçları geribesleme, yetkilendirme, açıklama ve iletişim gibi boyutların müşterilerin hizmet iyleştirme memnuniyeti üzerinde olumlu etkilerinin olduğu, özür dileme ve fiziksel özellikler boyutlarının ise olumlu etkilerinin olmadığını ortaya koymaktadır. Ayrıca hizmet iyleştirme memnuniyetinin güven üzerinde olumlu etki yarattığı, bununda genel memnuniyet seviyesini olumlu etkilediği ve genel memnuniyetinde tekrar ziyaret etme ve tavsiye etme niyetleri üzerinde olumlu etkisi olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Sözcükler: Hizmet iyleştirme memnuniyeti, beş yıldızlı oteller, genel memnuniyet, Kuzey Kıbrıs. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) en_US
dc.subject Business Administration en_US
dc.subject Marketing Management en_US
dc.subject Customer Services - Consumer Satisfaction - Hotel Industry - Cyprus, Northern en_US
dc.subject Service Recovery Satisfaction - Five-Star Hotels - Overall Satisfaction - North Cyprus en_US
dc.title The Effects of Service Recovery Satisfaction on Consumers’ Behavioral Intentions: An Application in North Cyprus Five-Star Hotels en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record