Abstract:
Son yirmi yılda, üniversiteye giriş sınavlarında bir çok değişiklik yapılmıştır. Bu
değişiklikler, sınav biçim ve yönteminden çok, sınav sayısı ve sınav sonuçlarının
değerlendirilmesi üzerine odaklanmıştır. 1981-1998 yılları arasında üniversite giriş
sınavları; öss, öys, ösys gibi farklı adlar altında tek sınav olarak veya öss ve öys
adları altında iki aşamalı sınav olarak gerçekleştirildi. Ancak, bu sınavların tümü
sınav biçimi ve yöntemi ile soru türü, biçimi ve çeşidi bakımından aşağı yukarı aynı
veya benzer nitelikte olmuştur (Dökmen, 1992; Güvenç, 1992). Bu nedenle, üniversiteye giriş sınavlarında radikal bir değişimden söz etmek yerine, farklılık kavramından söz etmenin daha uygun olacağı düşünülmektedir. Üniversite giriş sınavlarındaki farklı uygulamalar arasında, yalnızca 30 Temmuz 1998’de yapılan uygulama bir değişim (MEB, 1998) olarak değerlendirilebilir niteliktedir. Sınav türü ve biçimi açısından olmasa da, sınavın değerlendirilmesi açısından bir değişim gerçekleşmiştir. Bu değişim, Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanının sınav sonuçlarını önemli ölçüde etkilemesi (MEB, 1999) şeklinde ortaya çıkmıştır. Her değişimde olduğu gibi, bu değişimde bazı olumluluk ve olumsuzlukları beraberinde getirmiştir.