Noise Transmission Loss Maximization in Absorptive Muffler with Shells

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Ranjbar, Mostafa
dc.contributor.author Alinaghi, Maryam
dc.date.accessioned 2016-05-02T11:15:06Z
dc.date.available 2016-05-02T11:15:06Z
dc.date.issued 2015-06
dc.date.submitted 2015
dc.identifier.citation Alinaghi, Maryam. (2015). Noise Transmission Loss Maximization in Absorptive Muffler with Shells. . Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Mechanical Engineering, Famagusta: North Cyprus en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/2543
dc.description Master of Science in Mechanical Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Mechanical Engineering, 2015. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Mostafa Ranjbar. en_US
dc.description.abstract The reduction of the emitted noise pollution from the exhaust system of engines is a real challenge for various industries. At this regard, mufflers have been used to reduce the transmitted noise from the engine of vehicles into the surrounding environment. Mufflers are designed to reflect the sound waves produced by the engine in such a way that they partially cancel themselves out. Noise transmission loss performance in muffler depends on its geometry. Therefore, maximization of noise transmission loss in mufflers using shape modification concept is an important research area. In this M.Sc. study, maximization of noise transmission in mufflers is studied and investigated. A model is developed to present the absorptive muffler with shell. The muffler structure and its sound absorbing layer are modeled using shells elements. This model analyzes the muffler structure which has effects on the transmission loss (TL). The results are compared to a model without any absorbing layer. It indicates that the thickness and material type of absorbing layer have distinctive effects on the amount of noise transmission loss of muffler over a wide frequency range. ÖZ Motorların egzoz sisteminden yayılan gürültü kirliliğinin azaltılması, çeşitli endüstriler için gerçek bir meydan okumadır. Bu bağlamda içinde susturucular çevredeki ortama araç motoru iletilen gürültüyü azaltmak için kullanılmıştır. Susturucuları kısmen kendini iptal şekilde motor tarafından üretilen ses dalgalarının yansıtacak şekilde tasarlanmıştır. Susturucuda gürültü iletim kaybı performansı kendi geometrisine bağlıdır. Bu nedenle, şekil değiştirme kavramını kullanarak susturucu gürültü iletim kaybı maksimizasyonu önemli bir araştırma alanıdır. Bu Yüksek Lisans içinde Tez araştırması , susturucular gürültü iletim maksimizasyonu okudu ve incelenmiştir. Bir model kabuğu ile emme susturucu sunmak için geliştirilmiştir. Susturucu yapısı ve ses emici katmanı kabukları elemanları kullanılarak modellenmiştir. Bu model iletim kaybı ( TL ) üzerinde etkileri vardır susturucu yapısını analiz eder. Sonuç, her türlü emici tabakası olmayan bir model ile karşılaştırılır. Bu katman emici kalınlığı ve malzeme tipi geniş bir frekans aralığında susturucu gürültü iletim kaybının miktarına ayırt edici etkilere sahip olduğunu göstermektedir. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Mechanical Engineering en_US
dc.subject Mufflers -Automobiles - Motor Parts en_US
dc.subject Noise control en_US
dc.subject Absorptive muffler en_US
dc.subject noise transmission loss en_US
dc.subject sound absorbing material en_US
dc.subject shell en_US
dc.title Noise Transmission Loss Maximization in Absorptive Muffler with Shells en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Department of Mechanical Engineering en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record