Arkadaşlık Becerilerini Geliştirme Programının Özel Gereksinimi Olan Okul Öncesi Çocuklarının Sosyal Etkileşimlerine Etkisi

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Özaydın, Latife
dc.contributor.author İftar, Elif Tekin
dc.contributor.author Kaner, Sema
dc.date.accessioned 2016-05-03T19:10:04Z
dc.date.available 2016-05-03T19:10:04Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.citation Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim DergisiCilt: 9 Sayı: 1 Sayfa: 015-034 Yayın Tarihi: 2008 en_US
dc.identifier.uri http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/39/1100/13077.pdf
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/2572
dc.description The file in this item is the publisher version (published version) of the article. en_US
dc.description.abstract Deneklerarası çoklu yoklama modelinin kullanıldığı araştırmada, normal gelişim gösteren çocuklar tarafından uygulanan Arkadaşlık Becerilerini Geliştirme Programı (ABGP)’nın, özel gereksinimli akranların sosyal etkileşim davranışlarını artırma üzerindeki etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmaya, özel gereksinimli dört çocuk “hedef çocuk” ve onların sınıflarındaki normal gelişim gösteren 13 çocuk ise “eğitici akran” olarak katılmışlardır. Eğitici akranların yetiştirilme süreci, küçük gruplarda, doğrudan öğretim yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. ABGP’nin hazırlanmasında hedef çocukların gereksinimleri ve sınıf öğretmenlerinin görüşleri esas alınmıştır. Eğitici akranlar ABGP’yi, hedef çocuklar ile akran aracılı uygulama yöntemlerinden akran başlatmalı öğretimi kullanarak uygulamışlardır. Eğitici akranların arkadaşlık becerilerini oldukça yüksek düzeyde güvenilir olarak uyguladıkları görülmüştür. Bu doğrultuda, hedef çocukların eğitici akranları ile sosyal etkileşim davranışlarında olumlu yönde belirgin artış görülmüştür. Ayrıca hedef çocuklar öğrendikleri sosyal etkileşim davranışlarını uygulama süreci sona erdikten sonraki 3. ve 4. haftalarda da korumuşlar ve sınıftaki diğer iki akrana genelleyebilmişlerdir. en_US
dc.description.abstract A multiple probe design was used to examine the effects of Friendship Development Program (FDP) delivered by peer tutors on increasing social interaction skills of the children with special needs. Seventeen children participated in the study; four of them served as “target children” and rest of them acted as “peer tutors”. Peer tutors were trained on how to use the FDP in small group teaching arrangement via direct instruction. Peer initiated approach was used by peers to deliver FDP instruction. The needs of the children and the opinions of the teachers were considered when developing FDP. Results showed that peer tutors reliably used FDP on teaching social interaction skills to children with special needs. Also an increase was observed on the social interaction skills of the children with special needs. Furthermore, the data indicated thattarget children maintained the acquired social interaction skills 3 and 4 weeks after instruction to certain extend and generalized the acquired skills across other peers in their classrooms en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Ankara Üniversitesi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Akran Kabulü Ve Arkadaşlık Becerileri en_US
dc.subject Akran Başlatmalı Öğretim en_US
dc.subject Sosyal Etkileşim Becerileri en_US
dc.subject Erken Çocukluk Döneminde Kaynaştırma en_US
dc.subject Özel Gereksinimleri Olan Okul Öncesi Çocuklar en_US
dc.subject Peer Acceptance And Friendship Skills en_US
dc.subject Peer Initiated Instruction en_US
dc.subject Social Interaction Skills en_US
dc.subject Inclusion In Early Childhood Education en_US
dc.subject Preschool Children With Special Needs en_US
dc.title Arkadaşlık Becerilerini Geliştirme Programının Özel Gereksinimi Olan Okul Öncesi Çocuklarının Sosyal Etkileşimlerine Etkisi en_US
dc.type article en_US
dc.relation.journal Özel Eğitim Dergisi en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Eduactaion, Department of Educational Sciences en_US
dc.contributor.authorID TR214420 en_US
dc.contributor.authorID TR55053 en_US
dc.contributor.authorID TR9889 en_US
dc.identifier.volume 9 en_US
dc.identifier.issue 1 en_US
dc.identifier.startpage 15 en_US
dc.identifier.endpage 34 en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record