Conners Öğretmen Dereceleme Ölçeği-Yenilenmiş Kısa: Türkiye Uyarlama Çalışması

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Kaner, Sema
dc.contributor.author Büyüköztürk, Şener
dc.contributor.author İşeri, Elvan
dc.date.accessioned 2016-05-07T11:15:37Z
dc.date.available 2016-05-07T11:15:37Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Kaner, Sema; Büyüköztürk, Sener; Iseri, Elvan. Egitim ve Bilim38.167 (2013) en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/2594
dc.description The file in this item is the publisher version (published version) of the article. en_US
dc.description.abstract Bu çalışmada, Conners Öğretmen Dereceleme Ölçeği-Yenilenmiş Kısa (CÖDÖ-YK) formunun 3-17 yaşındaki Türk öğrencilerin öğretmenlerine uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Veriler 881 öğretmenden elde edilmiştir. CÖDÖ- YK’nın geçerliği doğrulayıcı faktör analizi, alt ölçekler arası korelasyonlar, yenilenmiş öğretmenana- baba-ergen kısa formları arası korelasyonlar ve madde analizi yoluyla incelenmiştir. CÖDÖ-YK‘nın iç tutarlılığı Cronbach Alfa ve Spearman-Brown iki yarı güvenirliği teknikleriyle incelenmiştir. Ayrıca, test-tekrar test güvenirlik katsayısı da hesaplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi, CÖDÖ-YK‘nın Türk öğretmenlerden elde edilen yapısının özgün ölçek ile özdeş olduğunu göstermiştir. Güvenirlik katsayıları da yeterli düzeyde bulunmuştur. en_US
dc.description.abstract In this study, adaptation of Conners Teacher Rating Scale-Revised Short-CTRS-RS to Turkish was explained by means of employing teachers of 3-17 aged students. Determining the psychometric properties of the scale was made possible by analyzing the data collected from 881 teachers. CTRS-RS’ validity was evaluated through confirmatory factor analysis, subscales’ inter-correlations, correlations betweeen short forms of adolescent-parent-teacher rating scales, and item-analysis. CTRS-RS’ internal reliability was tested through the Cronbach’s alpha and Spearman-Brown split-half coefficient. Test-retest correlations were also tested. Results of CFA showed that the original structure of the CTRS-RS was identical in the application with the Turkish teachers. Reliability coefficients were also at an acceptable level. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Türk Eğitim Derneği en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Conners Öğretmen Dereceleme Ölçeği-Yenilenmiş Kısa en_US
dc.subject Doğrulayıcı Faktör Analizi en_US
dc.subject Geçerlik en_US
dc.subject Güvenirlilik en_US
dc.subject Conners teacher rating scale-revised short en_US
dc.subject Confirmatory Factor Analysis en_US
dc.subject Reliability en_US
dc.subject Validity en_US
dc.title Conners Öğretmen Dereceleme Ölçeği-Yenilenmiş Kısa: Türkiye Uyarlama Çalışması en_US
dc.type article en_US
dc.relation.journal Eğitim ve Bilim en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Eduactaion, Department of Educational Sciences en_US
dc.contributor.authorID TR214420 en_US
dc.contributor.authorID TR5567 en_US
dc.contributor.authorID TR8020 en_US
dc.identifier.volume 38 en_US
dc.identifier.issue 167 en_US
dc.identifier.startpage 81 en_US
dc.identifier.endpage 97 en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record