Extended Contact through Story Reading in Turkish Cypriot Children

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Raman., Şenel Hüsnü
dc.contributor.advisor Mertan, Biran
dc.contributor.author Önay, Çiçek
dc.date.accessioned 2016-05-07T15:26:45Z
dc.date.available 2016-05-07T15:26:45Z
dc.date.issued 2015-06
dc.date.submitted 2015
dc.identifier.citation Çiçek, Önay. (2015). Extended Contact through Story Reading in Turkish Cypriot Children . Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Arts, Humanities & Social Sciences, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/2608
dc.description Master of Science in Developmental Psychology. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology, 2015. Co-Supervisor: Prof. Dr. Biran Mertan and Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Şenel Hüsnü Raman. en_US
dc.description.abstract Extended contact is a kind of indirect intergroup contact strategy that can be used in contexts where the opportunity for real contact is low. The effectiveness of extended contact strategy through story-telling was investigated in the present research with the aim of enhancing positive attitudes, intended behaviors, trust and forgiveness toward the Greek Cypriot out-group and also support for peace in Turkish Cypriot children. The second aim was to examine the roles of prior contact and age on these variables. Turkish Cypriot children (N = 40) including 18 boys and 22 girls, aged 6-11 (mean age = 8 years) took part in a 5 week story reading intervention. Stories portrayed the close friendship between Turkish and Greek Cypriot children. Results revealed that extended contact intervention through story reading led to enhanced positive out-group attitudes, behavioral intentions, out-group trust, forgiveness and support for peace in Turkish Cypriot children. The findings of the study suggest that extended contact can be used in segregated and conflicted contexts as an effective tool to reduce prejudice in children. Implications of an educational program within the context of Cyprus are discussed. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Genişletilmiş temas gerçek temas imkanının düşük olduğu ortamlarda kullanılabilecek bir tür gruplar arası dolaylı temas stratejisidir. Hikaye okuma ile genişletilmiş temas stratejisinin etkililiği Kıbrıslı Türk çocuklarda Kıbrıslı Rum dış-gruba karşı olumlu tutumları, istenilen davranışları, güveni, bağışlayıcılığı ve barışa desteği geliştirme amaçları ile incelenmiştir. İkinci amaç ise önceki temasın ve yaşın bu değişkenler üzerindeki etkisini incelemekti. 18 erkek ve 22 kız olmak üzere 6-11 yaş aralığındaki (ortalama yaş = 8) 40 Kıbrıslı Türk çocuk, 5 haftalık hikaye okuma müdahalesinde yer aldılar. Hikayeler de Kıbrıslı Türk ve Kıbrıslı Rum çocukların yakın arkadaşlıkları konu edilmekteydi. Çalışmanın sonuçları, hikaye okuma ile genişletilmiş temas müdahalesinin olumlu tutumları, istenilen davranışları, grup dışı güveni, bağışlayıcılığı ve Kıbrıslı Türk çocuklarda barışa desteği geliştirdiğini ortaya çıkarmıştır. Bu bulgular, genişletilmiş kontağın ayrılmış, çatışmış ortamlarda çocuklarda önyargıyı azaltmak için etkili bir araç olarak kullanılabileceğini öne sürmektedir. Kıbrıs konteksti içerisinde eğitim programının implikasyonları tartışılmıştır. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Psychology en_US
dc.subject Developmental Psychology en_US
dc.subject Reading, Psychology of Child psychology en_US
dc.subject Intergroup contact en_US
dc.subject Extended contact en_US
dc.subject Indirect contact en_US
dc.subject Prejudice en_US
dc.subject Prejudice - reduction intervention en_US
dc.subject Prejudice in children en_US
dc.title Extended Contact through Story Reading in Turkish Cypriot Children en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Science, Department of Psychology en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record