The Interpersonal Cognitive Problem Solving Approach for Preschoolers: Models From Different Cultures for Young Children

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Öğülmüş, Selahiddin
dc.contributor.author Kargı, Eda
dc.date.accessioned 2016-05-08T06:27:11Z
dc.date.available 2016-05-08T06:27:11Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier.issn 2147-2858
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/2615
dc.description The file in this item is the publisher version (published version) of the article. en_US
dc.description.abstract Children’s ability to produce effective solutions to the problems related with their interpersonal relationships in their daily lives and to develop these problem-solving skills is closely concerned with their level of social adaptation and emotional satisfaction. It is observed that children who display behavior problems in preschool education settings usually lack interpersonal problem-solving skills. These skills are teachable to teachers and parents to help children learn I Can Problem Solve (ICPS) skills and how to use those when real problems came up. Children could learn ICPS skills and generalize them their newly acquired skills. ICPS is an extremely promising approach for promoting pro-social competence. Prevention of behavior problems in children and because of the for development of social competence is an important issue many of these models is needed to identify. This article describes the results of studies in different cultures, the interpersonal problem solving models based. en_US
dc.description.abstract Çocukların, gündelik yaşamlarında kişilerarası ilişkilerinde yaşadıkları sorunlara etkin çözümler üretebilmeleri, onların toplumsal uyum düzeyleri ve duygusal doyumları ile yakından ilişkilidir. Okul öncesi eğitim ortamlarında davranış sorunları gösteren çocuklarda genellikle kişilerarası sorun çözme becerilerinin eksikliği gözlenmektedir. Bu becerilerin eksikliği, çocukların akranları ile ve yetişkinlerle olan olumlu etkileşimlerinin gelişimini engellemektedir. Kişilerarası ilişkilerde sorun çözme becerileri öğrenilebilir ve öğretilebilir. Bu beceriler yaşamda bu tür sorunlar ortaya çıktığında çocukların sorun çözme becerilerini kullanabilmeleri için, öğretmenler ve anne babalar tarafından çocuklara öğretilebilir. Çocuklar edindikleri sorun çözme becerilerini, yeni kazandıkları becerilere genelleyebilirler. Kişilerarası sorun çözme becerileri, çocuklarda pro-sosyal davranışların ve bu yolla da toplumsal yeterliğin gelişimi için son derece destekleyici bir yaklaşımdır. Çocuklarda davranış sorunlarının önlenmesi ve toplumsal yeterliğin gelişiminin güçlenmesi için, başta Ben Sorun Çözebilirim (BSÇ) kişilerarası ilişkilerde sorun çözme yaklaşımı olmak üzere, çeşitli modeller ve yaklaşımlar vardır. Bu makalede, araştırmaların sonuçları, kişilerarası sorun çözme modelleri ekseninde açıklanmaktadır. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Turkish Journal of Education (TURJE) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Interpersonal Problem Solving en_US
dc.subject Social Skills en_US
dc.subject Thinking Skills en_US
dc.subject Preschool Education en_US
dc.subject Kişilerarası sorun çözme, sosyal beceriler, düşünme becerileri, okul öncesi eğitim en_US
dc.title The Interpersonal Cognitive Problem Solving Approach for Preschoolers: Models From Different Cultures for Young Children en_US
dc.type article en_US
dc.relation.journal Turkish Journal of Education (TURJE) en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Department of Primary Education en_US
dc.contributor.authorID TR219096 en_US
dc.identifier.volume 4 en_US
dc.identifier.issue 1 en_US
dc.identifier.startpage 19 en_US
dc.identifier.endpage 28 en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record