The major aim of this study is to explore how Science and Technology Information teachers at the secondary level in Ýskele region, in Northern Cyprus, conduct instructional processes to develop students. problem solving skills. It also examines the factors inhibiting the implementation of these practices, the precautions the teachers take to prevent these inhibitions, and the suggestions made relating to resolution of these limitations.
The study, designed as a case study, was conducted with 14 Science and Technology Information teachers teaching at the secondary level (6., 7. and 8. grades) in Ýskele region. The data drawn from semi-structured interviews and observation forms were analyzed, in light of research questions, through content analysis.
The findings of the study revealed that the teachers define problem solving skills as routine and non-routine problems, they prefer routine problems in developing students. problem solving skills, and they employ various methods and techniques and materials to develop students. problem solving skills during instructional processes. Further, the findings indicated that the teachers employ four problem solving steps during instructional processes. According to the findings, the teachers encounter certain difficulties while conducting problem solving activities. The findings also revealed that the teachers take certain precautions against the difficulties they face while using problem solving activities. Finally, certain suggestions were made to minimize the difficulties teachers face during problem solving activities.
Keywords: Science Instruction, Problem Solving Skills, Instructional Activities Related to Problem Solving, Learning-Teaching Processes
ÖZ:
Bu araştırmada KKTC‟de İskele İlçesi‟nde ortaokul düzeyinde ders veren Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin problem çözme becerilerini kazandırmaya yönelik yaptıkları uygulamalarının incelenmesi temel amaç olarak belirlenmiştir. Bunun yanında, öğretmenlerin bu uygulamalarını etkileyen olumsuz etkenlerin, öğretmenlerin olumsuz etkenlere karşı aldıkları önlemlerin, ve sorunların giderilmesine yönelik yapılan önerilerin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma İskele İlçesi‟de bulunan devlet okullarının ortaokul kademesinde görev yapan 14 Fen ve Teknoloji öğretmeni ve ders verdikleri 6., 7. ve 8. sınıflarda durum çalışması şeklinde desenlenerek gerçekleştirilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme ve gözlemlerle elde edilen veriler içerik analizine tabi tutularak araştırma soruları ışığında çözümlenmiştir.
Araştırma bulgularına göre, öğretmenlerin problem çözme becerisini rutin ve rutin olmayan problemler olarak tanımladıkları, bu süreçte öğrencilerin problem çözme becerilerini geliştirmek için çeşitli araç-gereç ve materyallerden ve farklı yöntem ve tekniklerden yararlandıkları ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğretmenlerin problem çözme sürecini genellikle dört adımda ele aldıkları ortaya çıkmıştır. Bulgulara göre, öğretmenler problem çözme becerilerini kazandırma sürecinde bazı olumsuz durumlarla karşılaşmaktadırlar. Çalışma bulguları ayrıca öğretmenlerin bu süreçte karşılaşılan sorunların giderilmesine ilişkin bir takım önlemler aldıklarını ortaya çıkarmıştır. Son olarak, öğretmenlerin problem çözme etkinlikleri sürecinde karşılaşılan sorunların giderilmesine yönelik öneriler yapılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Fen Öğretimi, Problem Çözme Becerileri, Problem Çözmeye Yönelik Uygulamalar, Öğrenme-Öğretme Süreçleri