Abstract:
The aim of this thesis is to develop and demonstrate a practical method to support 3D
perception of stationary objects in a virtual space through the motion of a two
dimensional projection image. The structure of a human eye is naturally equipped by
some tools to perceive the depth from several hints such as the size of image
compared to the its expected size, and the sharpness of the image at different focal
lengths of the lens, the parallax difference in the images from the left and right eyes,
and, if the image moves, by comparing the images at different view angles.
In this thesis, the movement of the observer is detected by a software using the video
camera frames, and the expected 2D projection of the virtual objects is transformed
for the detected position of the observer to support a depth feeling of the observer.
The developed program is coded in MATLAB, to determine the position of a red
marker that is attached to the head of the observer, to compose the transformation
matrix that converts 3D corner points of the virtual objects to expected perspective
projection for the determined view-angle, and to draw the projection on the screen
for the observation. The code is written in a flexible form to work with any PC with a
web-cam, and graphical screen. The implemented system is tested successfully
comparing the views of a set of virtual geometric objects on a platform with respect
to the view of similar objects physically on a test platform.
Keywords: Depth perception, Colour detection and tracking, 3D-visualization.
ÖZ: Bu tezin amacı sanal uzaydaki duran nesnelerin 3D algısını iki boyutlu
izdüşümlerindeki hareket aracılığıyla destekleyen bir yöntem geliştirmek ve
göstermektir. Insan gözü doğal olarak görüntünün büyüklüğüyle beklenen
büyüklüğünü karşılaştırmak, görüntünün değişik odak derinliklerindeki keskinlik ve
bulanıklığı, sağ ve sol göz görüntülerindeki fark, ve görüntü hareket ederse değişik
gözlem açılarından görünüşünü analiz gibi derinlik algılamaya elverişli bir takım
araçlarla donatılmıştır. Bu tezde, gözlemcinin hareketleri bir yazılım sayesinde bir video kameranın yolladığı çerçevelerden algılanarak sanal nesnelerin belirlenen gözlemci yerine karşılık beklenen 2D izdüşümlerine dönüştürülerek, bu yolla, gözlemcinin nesneler hakkında bir derinlik duygusu oluşturulması sağlanmaktadır. MATLAB’da
kodlanmak üzere geliştirilen program gözlemcinin başına iliştirilmiş kırmızı bir
işaretin yerini belirlemekte, ve gözlemcinin bakış açılarını tayin ederek sanal
nesnelerin 3D köşe noktalarının perspektif izdüşümü için gereken dönüştürme
matrisini hesaplayıp ekrana 2D izdüşümünü çizmektedir. Kod, video kamera ve
grafik ekran donanımlı herhangi bir PC de çalışacak esneklikte yazılmıştır.
Uygulanan sistem sanal geometrik nesnelerin görünümlerini benzer nesnelerin
fiziksel bir test platformundaki görüntüsüyle karşılaştırılarak başarıyla sınanmıştır.
Anahtar kelimeler: Derinlik algısı, Renk tespit ve izleme, Üç boyutlu-görüntüleme,
Description:
Master of Science in Computer Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Computer Engineering, 2015. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Mehmet Bodur.