Polychronicity refers to the extent to which people prefer to be engaged in two or more tasks or events at the same time and believe their preference is the best way to do things. The present empirical study developed and tested a model that examined the effect of polychronicity on frontline employees’ job performance in hotel industry; and at the same time, the moderating effects of supervisor, coworker and customer incivility as stressors is considered in the relationship between polychronicity and employee’s job performance. Data was obtained from frontline employees in the four and five-star hotels in Northern Cyprus. The results suggest that polychronicity stimulate high employees’ job performance. Customer incivility negatively and significantly influences job performance. Customer incivility moderates the relationship between polychronicity and job performance. That is, high customer incivility weakens the positive relationship between polychronicity and job performance. Coworker incivility did not influence job performance. Coworker incivility failed to moderate the relationship between polychronicity and job performance. Supervisor incivility did not influence job performance. Supervisor incivility moderates the relationship between polychronicity and job performance. That is, high supervisor incivility weakens the positive relationship between polychronicity and employees’ job performance. Managerial implications and propositions to spark and guide future research are highlighted. Keywords: Polychronicity, Supervisor incivility, Coworker incivility, Customer incivility, Hotel frontline employees, Job performance.
ÖZ: Polikronisite, iki veya ikiden fazla göreve veya organizasyona eş zamanlı olarak dahil olmayı tercih eden ve kendi tercihlerinin bu işleri yapmak için en iyisi olduğuna inanan kişiler kapsamını ifade etmektedir. Gözleme dayalı mevcut çalışma; polikronisitenin otel endüstrisinde olan ön büro çalışanlarının iş performansı üzerindeki etkisini inceleyen bir modeli geliştirip test etmiştir ve aynı zamanda polikronisite ve çalışanın iş performansı arasındaki ilişkide stres etkenleri olarak müdür, iş arkadaşı ve müşteri nezaketsizliğinin düzenleyici etkilerini de düşünmekteyiz. Bilgiler, Kuzey Kıbrıs’ta bulunan dört ve beş yıldızlı otellerdeki ön büro çalışanlarından elde edilmiştir. Elde edilen sonuçlar, polikronisitenin çalışanlarda yüksek iş performansını tetiklediğini ortaya koymaktadır. Müşteri nezaketsizliği olumsuz ve önemli ölçüde iş performansını etkilemekte olup ayrıca polikronisite ve iş performansı arasındaki ilişkiyi düzenlemektedir. Yani, müşterinin aşırı nezaketsizliği polikronisite ve iş performansı arasındaki olumlu ilişkiyi güçsüzleştirmekredir. İş arkadaşının nezaketsizliği iş performansını etkilememektedir yani başka bir deyişle; iş arkadaşının nezaketsizliği polikronisite ve iş performansı arasındaki ilişkiyi düzenleme de başarısız olmuştur. Müdürün nezaketsizliği iş performansını etkilememektedir ve polikronisite ile iş performansı arasındaki ilişkiyi düzenlemektedir. Yani, müdürün aşırı nezaketsizliği polikronisite ve çalışanların iş performansları arasındaki pozitif ilişkiyi güçsüzleştirmektedir. Yönetimsel tavsiyeler, teşvik etmek için öneriler ve daha sonraki araştırmalar için yol gösterme vurgulanmıştır. Anahtar Kelimeler: Polikronisite, Müdürün Nezaketsizliği, İş Arkadaşının Nezaketsizliği, Müşteri nezaketsizliği, Ön Büro Otel Çalışanları, İş Performansı.