Antecedents of Work-Related Depression among

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Karatepe, Osman M.
dc.contributor.author Ehsani, Elaheh
dc.date.accessioned 2016-06-13T12:09:01Z
dc.date.available 2016-06-13T12:09:01Z
dc.date.issued 2011-01
dc.date.submitted 2011
dc.identifier.citation Ehsani, Elaheh. (2011). Antecedents of Work-Related Depression among Frontline Hotel Employees: A Study in Iran. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, School of Tourism and Hospitality Management, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/2737
dc.description Master of Science in Tourism Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, School of Tourism and Hospitality Management, Dept. of Tourism and Hospitality Management, 2011. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Osman M. Karatepe. en_US
dc.description.abstract The purpose of this thesis is to develop and test a research model that examines burnout as a full mediator of the effects of customer verbal aggression and perceptions of organizational politics on work-related depression. Data were collected from service employees (i.e., employees with intense face-to-face or voice-to-voice interactions with customers) in the four- and five-star hotels in Iran. Such data were collected with a one-week time lag. These relationships were tested using LISREL 8.30 through path analysis. According to the results, customer verbal aggression and perceptions of organizational politics exacerbated burnout (i.e., exhaustion and disengagement). The results demonstrated that exhaustion did not have any significant effects on depression. However, the results showed that disengagement triggered depression. The results of this study revealed that disengagement fully mediated the effects of customer verbal aggression and perceptions of organizational politics on depression. Based on the study findings, implications for management and limitations and implications for future studies are also presented in this thesis. KeyWords: Burnout, Customer Verbal Aggression, Employees’ Perceptions of Organizational Politics, Iran, Work-Related Depression. en_US
dc.description.abstract Bu tezin amacı, müşterilerin sözlü saldırgan davranışları ile çalışanların örgütsel politika algılamalarının işten tükenmişlik sendromu aracılığıyla iş kökenli depresyon üzerindeki etkilerini inceleyen bir araştırma modelini geliştirmek ve test etmektir. Veri Iran’da dört ve beş yıldızlı otellerde çalışan servis personelinden (müşterilerle yoğun bir şekilde bire bir iletişimde bulunan çalışanlar) toplanmıştır. Söz konusu veri bir haftalık süreyle iki ayrı zaman diliminde toplanmıştır. Bu ilişkiler, LISREL 8.30’da yol analizi kullanılarak test edilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre, müşterilerin sözlü saldırgan davranışları ile çalışanların örgütsel politika algılamaları işten tükenmişlik sendromunu (fiziksel ve duygusal yorgunluk ile işten ve insanlardan uzaklaşma/soğuma) artırmıştır. Bulgular, fiziksel ve duygusal yorgunluğun depresyon üzerinde herhangi bir anlamlı etkisinin olmadığını göstermiştir. Ancak, bulgular, işten ve insanlardan uzaklaşmanın depresyonu tetiklediğini ortaya koymuştur. Bu çalışmanın bulguları, müşterilerin sözlü saldırgan davranışları ile çalışanların örgütsel politika algılamalarının işten ve insanlardan uzaklaşma aracılığıyla depresyonu artırdığını göstermiştir. Bu tezde bulgular doğrultusunda yönetsel belirlemelere ve araştırmanın sınırları ile gelecek araştırmalar için önerilere de yer verilmiştir. Anahtar Kelimeler: Çalışanların Örgütsel Politika Algılamaları, İran, İş Kökenli Depresyon, İşten Tükenmişlik, Müşterilerin Sözlü Saldırgan Davranışları. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University - Doğu Akdeniz Üniversitesi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Tourism and Hospitality Management en_US
dc.subject Bornout, Customer Verbal Aggression, Employees Perceptions of Organizational Politics, Iran, Work-Related Depression en_US
dc.title Antecedents of Work-Related Depression among en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record