Faculty Beliefs and Needs: Opening the Gate to ICT-based Professional Development in Teaching and Learning

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Elçi, Alev
dc.date.accessioned 2013-01-08T06:37:43Z
dc.date.available 2013-01-08T06:37:43Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Elci, Alev. (2012). Faculty Beliefs and Needs: Opening the Gate to ICT-based Professional Development in Teaching and Learning. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/278
dc.description Doctor of Philosophy in Educational Sciences. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Educational Sciences, 2012. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Hüseyin Yaratan. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: Globalization, competitiveness, and the need for competent human resources are the main factors which have sped up efforts to maintain and increase quality in higher education throughout the world. Although quality education is the result of a number and variety of components, teaching faculty has a major and determining role. The need for professional development arises as members of faculty are often not trained in teaching. This necessitates ICT-based faculty professional development approaches which are flexible learning environments and offer many advantages for sustainable faculty growth. Emerging quality concerns in higher education institutions in North Cyprus will lead to professional development issues in the very near future. Consequently, there is an urgent need for research on faculty needs and beliefs in teaching, learning, professional development, and ICT-based approaches. The purpose of the present study is to explore faculty’s professional development needs and beliefs in one of the leading higher education institutions in North Cyprus, namely, the Eastern Mediterranean University. The study will investigate the needs of faculty as regards professional development in teaching and learning. In addition, it will look into their beliefs in professional development in teaching and learning and about ICT-based learning opportunities for professional development in teaching and learning. Using the collected data, a comparative study will be done to determine whether the faculty’s needs in teaching and learning vary depending on their demographics and their beliefs. This research study will use quantitative research methodology. The collected data will be stored and analyzed using computer-assisted quantitative data management and analysis tools. The research study thus aims to deliver findings that may be helpful for designing a faculty-centered professional development framework in the future. Keywords: Faculty development, professional development, beliefs, higher education, educational technology, teaching and learning, needs assessment. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Tüm dünyada yüksek öğrenim kurumları küreselleşme, rekabet ve yetkin insane kaynaklarına gereksinim gibi güncel nedenlerden ötürü kalitesini sürdürmek ve arttırmak amacıyla çalışmalarını hızlandırmıştır. Her ne kadar kaliteli eğitimin birçok farklı boyutu olsa da, bunlardan en önemlisinin öğretim elemanları olduğu yadsınamaz. Ancak genelde öğretim elemanları öğretme ve öğrenme konusunda eğitim görmedikleri için bu konuda profesyonel gelişim gereksinimi ortaya çıkmaktadır. Bu durum daha esnek bir öğrenme ortamı yaratan ve öğretim elemanlarının gelişimine süreklilik kazandıracak bir Bilgi ve İletişim Teknolojisi (BİT)-tabanlı profesyonel gelişim gereksinimi doğurmaktadır. Kuzey Kıbrıs yüksek öğrenim kurumlarının son günlerde hızla artan kalite çalışmaları yakın bir gelecekte profesyonel gelişime ilişkin konuları tetikleyecektir. Bu nedenle, ivedi olarak öğretim elemanlarının öğretme, öğrenme, profesyonel gelişim ve BİT-tabanlı yaklaşımlara gereksinimleri ve inançları konusunda araştırmalar yapılması gereklidir. Bu çalışmanın amacı Kuzey Kıbrıs'ın önde gelen yüksek öğrenim kurumlarından Doğu Akdeniz Üniversitesi öğretim elemanlarının öğretme ve öğrenme konusundaki gereksinimlerini ve inançlarını saptamaktır. Araştırma, öğretim elemanlarının öğretme ve öğrenme konusunda gereksinimlerini soruşturacaktır. Bunun yanında, öğretme ve öğrenme konusunda profesyonel gelişim ve BİT-tabanlı öğrenme olanakları konusundaki inançlarını tesbit edecektir.Toplanan verilerle karşılaştırmalı bir çalışma yapılarak, öğretim elemanlarının gereksinimlerinin demografik çerceve ve inançlarına bağlı olarak değişip değişmediği saptanacaktır. Bu nicel bir araştırma olup, veriler veri yönetimi ve analizi yapan uygulama programları ile çözümlenecektir. Bu çalışmanın sonucunda elde edilen bulgular ileriki dönemlerde olası bir öğretim elemanı merkezli profesyonel gelişim çatısının tasarımı için yardımcı olabilecektir. Anahtar Kelimeler: Öğretim Elemanı Gelişimi (yetiştirme), Bilgi ve İletişim Teknolojileri, BİT, Öğretme ve Öğrenme, Yüksek Öğrenim, Teknoloji Destekli Eğitim, Erişkin Eğitimi. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) en_US
dc.subject Educational Sciences en_US
dc.subject Computer - Assisted Instruction en_US
dc.subject Faculty Development - Professional Development - Beliefs - Higher Education - Educational Technology - Teaching and Learning - Needs Assessment en_US
dc.title Faculty Beliefs and Needs: Opening the Gate to ICT-based Professional Development in Teaching and Learning en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record