Autism spectrum disorder (ASD) is a pervasive neurodevelopmental disorder which includes difficulties in social communication and interaction and also shows restricted, repetitive behaviors. Nowadays, ASD is no longer defined in a sharp distance from normality. This means that every individual with normal intelligence can have some aspects of autistic traits. It is also a fact that individuals with ASD have difficulties in their friendships. The current study aims to find out the differences between educational fields and gender on Autism Spectrum Quotient (AQ) and Cambridge Friendship Questionnaire (FQ). 256 Eastern Mediterranean University students (148 from sciences and 108 from non-sciences completed a demographic information form and two scales (AQ and FQ) to examine the autism spectrum conditions (ASC) and friendship. Results showed that students who were enrolled in a science based program scored higher on AQ than students who were enrolled non-sciences programs. However, there was no gender difference on AQ. Results, further, showed no difference between the types of fields (i.e., sciences vs non-sciences) students were enrolled in and scores obtained on the FQ scale. However, female students scored higher than male students on FQ.
Keywords: Autism Spectrum Disorder, friendship, educational fields, gender.
ÖZ:
Otizm spektrum bozukluğu (OSB), sosyal iletişimde ve etkileşimde sorun görülen, sınırlı ve tekrarlayıcı davranışları da içine alan yaygın nörogelişimsel bir bozukluktur. Günümüzde OSB normalden çok da uzak olmayacak şekilde tanımlanmaktadır. Bu demektirki, normal düzeyde zekaya sahip her birey de otistik özellikler taşıyabilir. Kanıta dayalı veriler OSB‘si olan bireylerin arkadaşlık ilişkilerinde sorunlar yaşadığını göstermektedir. Bu çalışma, eğitim programları ve cinsiyetler arası farklılıkları Otizm Spektrum Anketi ve Cambridge Arkadaşlık Ölçeği değişkenleri üzerinden incelemeyi hedeflemektedir. Doğu Akdeniz Üniversitesi‘nde okuyan 256 (Fen bilimlerinden 148, fen bilimlerden olmayan bölümlerden 108 kişi) öğrenci demografik bilgi formu ve iki farklı ölçeği (Otizm Spektrum Anketi ve Cambridge Arkadaşlık Ölçeği) otizm spectrum durumlarının ve arkadaşlığın araştırılması amacı ile tamamlamışlardır. Fen bilimleri okuyan öğrencilerin Otizm Spektrum Anketi‘nde fen bilimleri okumayan öğrencilere kıyasla daha yüksek skorlar aldıkları görülmüştür. Ancak Otizm Spektrum Anketi‘nde cinsiyetler arası bir fark bulunamamıştır. Eğitim programlarının Cambridge Arkadaşlık Ölçeği üzerinde herhangi bir farklılığı bulunamamıştır. Ancak, Cambridge Arkadaşlık Ölçeği üzerinde cinsiyetler arası bir fark bulunmuştur.
Anahtar kelimeler: Otizm Spektrum Bozukluğu, arkadaşlık, eğitim programları, cinsiyet.