dc.contributor.advisor |
Kuter, Sıtkiye |
|
dc.contributor.author |
Çağlar, Seher Külte |
|
dc.date.accessioned |
2016-06-29T10:03:42Z |
|
dc.date.available |
2016-06-29T10:03:42Z |
|
dc.date.issued |
2016-02 |
|
dc.date.submitted |
2016-02 |
|
dc.identifier.citation |
Çağlar, Seher Külte. (2016). Türkçe Dersinde Öğrencilerin Strateji Öğretimi ve Özdeğerlendirme Yoluyla Özetleme Becerilerinin Geliştirilmesi . Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/2822 |
|
dc.description |
Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Eğitim Programları ve Öğretim Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakultesi, 2016. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Sıtkıye Kuter. |
en_US |
dc.description.abstract |
The pimary aim of this study is to explore the contribution of the integration of
summarizing strategies and self-evaluation reports on the development of students‟
summarizing skills in Turkish lesson. In light of this aim, the study also examines
students‟ views related to the processes promoting their summarizing skills and their
suggestions in relation to the problems encountered during these processes.
The study, designed as an action reserach, was conducted with the 7th grade students
in Turkish lesson at Van Erciş Atatürk secondary school during 2014-2015 fall
semester for six weeks. Focus group interviews, self-evaluation reports and students‟
written documents were used as data collection instruments. While the qualitative
data were subjected to content analysis, the students‟ documents were analysed
quantitatively.
Multiple findings revealed that while students‟ use of summarizing strategies and
writing self-evaluation reports helped develop their summarizing skills in many
aspects, they failed to promote their development in certain aspects. The findings
exhibited that the students showed improvement in certain strategies like „finding
main idea‟, „writing coherently‟, „avoiding repetitions‟, yet they failed to show
sufficient progress in „taking out trivial expressions‟, „finding supporting ideas‟, and
„using word phrases in writing‟. The participating students, towards the problems
they encountered, made certain suggestions related to classroom conditions, teacher
role and feedback, necessity of more practice and self-evaluation, and using time.
In light of the findings, implications for practice and suggestions for further research
were addressed.
Keywords: Self-evaluation, Learning Strategies, Summarizing Strategies,
Summarizing Skills, Turkish Course. |
en_US |
dc.description.abstract |
ÖZ: Bu araştırmanın temel amacı Türkçe dersinde özetleme stratejileri öğretimi ve
özdeğerlendirme raporlarının uygulanmasının öğrencilerin özetleme becerilerinin
gelişimine yaptığı katkıyı incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, çalışma ayrıca
öğrencilerin özetleme becerisini kazandırma süreçlerine ilişkin görüşlerine ve bu
süreçler içinde karşılaşılan problemlere yönelik önerilerine yer vermiştir.
Eylem araştırması şeklinde desenlenen çalışma 2014-2015 öğretim yılı güz
döneminde Türkçe dersinde öğrenim gören Van Erciş Atatürk Ortaokulu 7. sınıf
öğrencilerine 6 haftalık bir süre içinde uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak odak
grup görüşmelerinden, özdeğerlendirme raporlarından ve öğrenci yazılı
çalışmalarından yararlanılmıştır. Nitel veriler içerik analizine tabi tutulurken, öğrenci
yazılı çalışmaları nicel olarak analiz edilmiştir.
Çoklu bulgular öğrencilerin özetleme stratejilerini kullanmalarının ve
özdeğerlendirme raporları yazmalarının özetleme becerilerini pek çok açıdan
geliştirdiğini, fakat bazı açılardan gelişimlerine destek sağlamadığını ortaya
koymuşur. Bulgular öğrencilerin „ana fikir bulma‟, „mantıksal bütünlük içinde
yazma‟, „kelime tekrarı yapmama‟ gibi stratejilerde başarılı olurken, „gereksiz cümle
ve anlatımları çıkarma‟, „yardımcı düşünceleri bulma‟ ve „yazılarında söz
varlıklarından yararlanma‟ noktalarında yeterince gelişmediklerini göstermiştir.
Araştırmaya katılan öğrenciler, karşılaşılan problemlere yönelik olarak, sınıf
koşullarına, öğretmen rolü ve dönütüne, daha fazla uygulama ve özdeğerlendirme
yapmaya, ve zaman kullanımına ilişkin önerilerde bulunmuşlardır. Araştırma
sonunda ise elde edilen bulgular ışığında uygulamaya ve yapılacak araştırmalara
yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Sözcükler: Özdeğerlendirme, Öğrenme Stratejileri, Özetleme Stratejileri,
Özetleme Becerisi, Türkçe Dersi |
en_US |
dc.language.iso |
tur |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Eğitim Bilimleri |
en_US |
dc.subject |
Türkçe Dersi - Eğitim ve Öğretim |
en_US |
dc.subject |
Özdeğerlendirme, Öğrenme Stratejileri, Özetleme Stratejileri, Özetleme Becerisi, Türkçe Dersi |
en_US |
dc.subject |
Self-evaluation, Learning Strategies, Summarizing Strategies, Summarizing Skills, Turkish Course |
en_US |
dc.title |
Türkçe Dersinde Öğrencilerin Strateji Öğretimi ve Özdeğerlendirme Yoluyla Özetleme Becerilerinin Geliştirilmesi |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakultesi |
en_US |