Predictors of Ageist Attitudes of Turkish EMU Undergraduate Students

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Mertan, Biran (Supervisor)
dc.contributor.advisor Raman, Şenel Hüsnü (Co-Supervisor)
dc.contributor.author Maner, Uğur
dc.date.accessioned 2016-08-18T07:47:17Z
dc.date.available 2016-08-18T07:47:17Z
dc.date.issued 2016-02
dc.date.submitted 2016
dc.identifier.citation Maner, Uğur. (2016). Predictors of Ageist Attitudes of Turkish EMU Undergraduate Students . Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Psychology, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/2867
dc.description Master of Science in Developmental Psychology. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology, 2016. Co-Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Şenel Hüsnü Raman, Supervisor: Prof. Dr. Biran Mertan. en_US
dc.description.abstract Ageing is a lifelong process and potential for development covers the whole life span. However people usually attach negativity to ageing and older adults. Ageist attitudes (ageism) are known to be devastating when directed towards older adults. Despite the prevalence of ageism very few empirical studies exist on ageing and ageism. This study aims to explore the possible predictors of ageism in university students. The sample consisted of 266 Turkish speaking students from Turkey. They were administered a self-report questionnaire made up of a demographic information form, Contact scale, two subscales from Interpersonal Reactivity Index (Perspective Taking and Empathic Concern), Facts on Ageing Quiz 1 and Fraboni Scale of Ageism. Quality of contact, perspective taking and knowledge of ageing were found to predict ageist attitudes. The mediating effect of perspective taking was also found to be significant. The findings also showed the reluctance of the participants to work in old age and older adult related jobs in future. Keywords: Ageism, Empathy, Intergenerational Contact, Knowledge on Ageing en_US
dc.description.abstract ÖZ; Yaşlanma yaşam boyu devam eden bir süreçtir ve gelişim potansiyeli yaşamın her yaş dönemini kapsamaktadır. Oysa yaşlı bireylere ve yaşlılığa genellikle olumsuz anlamlar yüklenmektedir. Yaşlılara yönelik ayrımcı tutumların yaşlılar üzerinde yıkıcı etkileri olduğu bilinmekedir. Yaşlı ayrımcılığının yaygınlığına karşın yaşlılık ve yaşlı ayrımcılığı ile ilgili ampirik çalışmalar oldukça azdır. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığı tutumlarını besleyen olası değişkenlerin araştırılması hedeflenmektedir. Çalışmada Türkçe konuşan 266 Türkiye’li katılımcı yer almıştır. Veri toplama aracı olarak Demografik Bilgi Formu, Temas Ölçeği, Davis Kişilerarası Reaktivite Ölçeği’nden iki alt ölçek (EC, PT), Yaşlılıkla İlgili Bilgi Quiz’i ve Fraboni Yaşlı Ayrımcılığı Ölçeği kullanılmıştır. Sonuç olarak temas kalitesi, karşıdaki bireyin perspektifinden bakabilme ve yaşlı ve yaşlılıkla ilgili bilgi sahibi olmanın yaşlı ayrımcılığının üzerinde belirleyici olabildiği, karşıdaki bireyin perspektifinden bakabilmenin ise temas kalitesi ve yaşlı ayrımcılığı tutumları arasında dolayımlayıcı olduğu ortaya çıkmıştır. Bulgular bu çalışmaya katılan katılımcıların gelecekte yaşlılık ve yaşlılarla ilgili işlerde çalışma isteksizliğini de ortaya koymaktadır. Anahtar Kelimeler: Yaşlı Ayrımcılığı, Empati, Nesiller Arası Temas, Yaşlılıkla İlgili Bilgi en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Psychology en_US
dc.subject Developmental Psychology en_US
dc.subject Ageism - Older people - Social Aspects - Psychological Aspects en_US
dc.subject Aging - Psychological aspects en_US
dc.subject Older people - Psychology en_US
dc.subject Ageism en_US
dc.subject Empathy en_US
dc.subject Intergenerational Contact en_US
dc.subject Knowledge on Ageing en_US
dc.title Predictors of Ageist Attitudes of Turkish EMU Undergraduate Students en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Science, Department of Psychology en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record