Abstract:
Roman türünün, batı edebiyatında olduğu kadar, Türk edebiyatında da kaynaklık değeri azımsanmayacak ölçüdedir. Roman metinlerinin çeşitli bilim daliarına sağladığı aydınlatıcı işlev kadar roman teorisi, çeviri, metinler arasılı k, anlambilim gibi alt bilim kolianna sağladığı yararlar ön plana çıkmaktadır. Kaos ve kargaşa kavramlarını, 1872'den bu yana yazılan ve sayıları dört bini geçen Türk romanları arasında, edebi değeri yüksek olan, edebiyat bilim ve tarihinin önemsediği, modem Türk romanının
başlangıcı sayılan ya da romanda bir dönüm noktası olan, başta olmak üzere, konumuza tipik model özellikleri gösteren örnekleri ele almaya çalışacağız. Böylece, öncelikle, kaos ve kargaşanın, yazarromancı dünyasında, kahramanların ele alınış/işieniş biçimlerini saptayarak; konunun özümsenişi ve olay aktarımı, roman kahramanına yansıyan psikolojik atmosfer gibi kırılma noktalarını sergileyeceğiz.
Tanzimat edebiyatının İntibah, Araba Sevdası romanları ile Servet-i Fünün edebiyatının yol açıcı ve özgün örnekleri arasında yer alan Mai ve Siyah, Eylül, Kırık Hayat/ar, Aşk-ı Memnu gibi son derece sağlam örgülü ve arka plan odaklı romanların metinlerinden kaos merkezli çözümlernelere gideceğiz. Bunun dışında, Cumhuriyet devri romancılığımızın, özelikle, ülkemizde Bergson çevirilerinin yayınlanması sonrasında, Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Fahim Bey ve Biz, M atmazel Noralya 'nın
Koltuğu son dönem-çağdaş Türk edebiyatının Orhan Pamuk imzalı Sessiz Ev, Yeni Hayat ve Benim Adım Kırmızı romanlarında yoğunluk gösteren kaos konusunu yer alış biçimlerini ele alacağız.