ÖZ:
Bu araştırmanın amacı, KKTC Temel Eğitim II. Kademe (ortaokul) 8. sınıf müzik
dersi kapsamında kullanılan psiko-motor beceri geliştirici etkinlikler ile ilgili müzik
öğretmenlerinin ve 8. sınıf öğrencilerinin görüşlerini inceleyerek bir durum saptaması
yapmaktır. Araştırmada nitel yöntem olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği
kullanılmıştır. Bu yöntemle hem müzik öğretmenleri hem de 8. sınıf öğrencileri ile
bire bir görüşme yapılarak veriler toplanmıştır. Araştırmada on beş müzik öğretmeni
ve kırk dört 8. sınıf öğrencisi ile çalışılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi
yapılarak araştırmacı tarafından analiz edilmiştir. Bulgulardan elde edilen bilgiler;
okullarda kullanılmakta olan psiko-motor beceri geliştirici etkinliklerin eksik
olduğunu, bu etkinliklerin etkili ve verimli kullanılamadığını, materyal ve gerekli
ortamın eksikliğinden kaynaklanan sorunlar nedeniyle müzik dersinin gerektiği gibi
işlenemediğini göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: müzik eğitimi, psiko-motor beceri, beden perküsyonu, çalgı
çalma, şarkı söyleme
ABSTRACT
The aim of this research is to investigate the views of 8th grade teachers’ and students’
on activities used for the development of psychomotor skills within the 8th grade
music course offered at secondary school level in Turkish Republic of North Cyprus.
This is a phenomenological study wherein qualitative research paradigm was used with
an interpretevist approach. Qualitative data was collected through conducting semistructured
interviews with fifteen 8th grade music teacher and forty four 8th grade
students. The qualitative data was analyzed through content analysis by categorizing
and coding the recurring themes. The findings revealed that the activities used for the
development of psychomotor skills are designed and used randomly depending on the
preferences of the music teachers; hence are not applied at a required level in an
efficient way. This is believed to be due to a lack of intructional materials and
instruments, lack of an appropriate music class, lack of supervision and in-service
training, and the attitude of both families and students towards music as course.
Key Words: music education, psycho-motor skills, body percussion, playing
enstruments, singing