Abstract:
ABSTRACT: This study explores mediated representations of a “particular experiences of women”: more precisely, to examine and critique the techniques by which menstruation is reproduced as a social text in a selection of Hollywood fiction films. On the one hand, social taboos have often encouraged a sort of “purposeful ignorance” around the question of menstruation. On the other hand, when menstruation is part of a media script the representations tend to be narrowly defined – offering limiting and often negative ways of thinking about women and women‘s bodies.
The films selected for analysis provide an opportunity to evaluate and critique the ways in which Hollywood has portrayed women and menstruation. Through an analysis of these filmic texts it becomes clear that far from encouraging more positive perceptions of women and women‘s bodies, the texts work to mystify, demonize and marginalize women – presenting menstruation as a problem rather than telling stories that integrate menstruation into the social order. The theoretical framework of the thesis is drawn from gender studies and feminist media studies – especially emphasizing the value of textual analysis when engaging the storytelling techniques and practices of the Hollywood film. From the 23 films that engage the question of menstruation three films from three distinct genres (horror, drama and comedy) and produced between 1976 and 2010, are selected and analyzed using textual analysis. Textual analysis is used here as a means that supports a critical evaluation of the filmic texts and not as an end. The central concern here is on how these mediated texts signify. I construct an argument concerning the representation of women in general and menstruation in particular. The three female protagonists in each of the films I will analyze below, Carrie from the film Carrie, Emmeline from The Blue Lagoon and Vivian from Slums of Beverly Hills are three leading female characters who experience their menstruation in the films. I show through my analysis that all depend on men empowerment and that for each of these characters, menstruation is a negative feminine experience that connotes weakness in patriarchal society. In Hollywood films menstruation is frequently displayed as a veiled sadness that is often kept secreted from others. This re-enforces the notion of menstruation as forbidden. Women usually submit to this taboo in their relationships with men and in the public sphere, which further encourages a sense of embarrassment, shame and guilt around the female body.
Keywords: Feminist media studies, Textual analysis, Gender representation, Hollywood, Menstruation.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Bu çalışma “kadınların bazı deneyimleri”nin nasıl temsil edildiğine daha özelde adet kanamalarının bir toplumsal metin olarak Hollywood sinemasından bir seçki içinde nasıl yeniden üretildiğini analiz etmek ve eleştirmektir. Bir yandan sosyal tabular adet kanamaları konusunda “bilinçli bir görmezden gelme”yi desteklerken, diğer taraftan adet kanamaları medya metninin bir parçası olduğunda dar bir şekilde tanımlanmış, kısıtlı ve kadınlara ve kadın bedenine negatif bakış açısıyla temsil edilme eğilimindedir. Analiz için seçilen filmler Hollywood‘un kadınları ve adet kanamalarını temsil etme biçimlerini inceleme fırsatı vermektedir. Bu film metinlerinin analizi yoluyla kadınları ve kadın bedenini pozitif biçimde temsil etmeyi desteklemekten uzak olduğu görülürken, metinler kadınları mistifiye etmekte, şeytanlaştırmakta ve marjinalize etmektedir. Adet kanamaları sosyal yapı içine entegre etmeye yönelik bir öykü olarak anlatılmaktan çok bir sorun olarak gösterilmektedir. Tezin teorik çerçevesi toplumsal cinsiyet çalışmaları ve feminist media çalışmalarına, özellikle Hollywood filmlerinde öykü anlatma pratiklerine ve tekniklerine dayalı bir metin analizinin değerini vurgulamaya dayanır. Bu çalışma için adet kanaması sorunsalını işleyen 1976 ve 2010 yılları arasında yapılmış toplam 23 filmden üç ayrı kategeride (korku, drama ve komedi) yer alan üç film metin analizi için seçilmiştir. Bu çalışmada kullanılan metin analizi yöntemi metni bir sonuç olarak değil film metinlerinin eleştirel değerlendirilmesini destekleyen bir araç olarak alır. Buradaki temel amaç bu medya metinlerinin neyi gösterdiğidir. Ben bu çalışmada genelde kadınların özelde ise adet kanamasının etrafında örülen bir argüman kurmaktayım. Analiz için Carrie, Mavi Lagün (The Blue Lagoon) ve Beverly Hills‘in Kenar Mahalleleri (The Slums of Beverly Hills) filmleri seçilmiştir. Sırasıyla baş rol kadın karakterleri Carrie, Emmeline ve Vivian‘ın ilk adet kanaması deneyimleri incelenmiştir. Analizimde işlenen tüm deneyimlerin erkeklerin güçlenmesine amacına hizmet ettiğini her bir filmde karakterler için adet kanamasının ataerkil toplumda kadınların bir zayıflığı ve kötü bir kadınlık deneyimi olduğunu göstermekteyim. Hollywood filmlerinde kadınların aylık kanamaları sıklıkla maskelenmiş bir üzüntü bazen de diğerlerinden saklanması gereken bir sır olarak sergilenmektedir. Bu durum adet kanamalarının yasaklanmış bir olgu olduğu görüşünü desteklemektedir. Kadınlar sıklıkla bu tabuyu erkeklerle ilişkilerinde ve kamusal alanda bir kadın bedenine ait bir utanç, ayıp ve suç yaşamaktadırlar.
Anahtar Kelimeler: Feminist medya çalışmaları, metin analizi, toplumsal cinsiyetin temsili, Hollywood, adet kanamaları.
Description:
Master of Arts in Communication and Media Studies. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies, 2012. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Mashoed Bailie.