The Effects of Academic Adjustment, Social Adjustment and Personal-Emotional Adjustment of Students on Their Academic Performance in Universities of Northern Cyprus

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Tanova, Cem
dc.contributor.author Kaljahi, Niusha Eivazzadeh
dc.date.accessioned 2016-09-30T08:40:45Z
dc.date.available 2016-09-30T08:40:45Z
dc.date.issued 2016-01
dc.date.submitted 2016
dc.identifier.citation Kaljahi, Niusha Eivazzadeh. (2016). The Effects of Academic Adjustment, Social Adjustment and Personal-Emotional Adjustment of Students on Their Academic Performance in Universities of Northern Cyprus.. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/2927
dc.description Master of Business Administration. Thesis (M.B.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2016. Supervisor: Prof. Dr. Cem Tanova. en_US
dc.description.abstract Improving academic performance of students during their educational life is a considerable issue for administrators of universities, professors, students and the whole education system. Students face to a new stage of their life while starting their higher education period. This study investigates whether the ability to adapt to higher education is a significant factor in student academic performance. We examine the academic performance of higher education students in Northern Cyprus and we investigate how it may be related with their adjustment to the educational life academically, socially and personally-emotionally. A total number of 200 students participated in the survey. Data on academic-, social- and personal-emotional adjustment of students (Baker & Syrik, 1999) were collected and constituted the study's independent variables and students' academic performance was the dependent variable of the study. Exploratory factor analysis, correlation coefficients and hierarchal multiple regression analysis were applied to test the hypotheses. Implications of the results and suggestions for future research are discussed. Keywords: Academic Performance, Academic Adjustment, Social Adjustment, Personal-emotional Adjustment, Northern Cyprus en_US
dc.description.abstract ÖZ; Öğrencilerin akademik başarısının eğitim sürecinde artırılması konusu üniversite yönetimleri, öğretim üyeleri, öğrenciler ve tüm eğitim sistemi açısından önem taşımaktadır. Yükseköğretime başlarken öğrenciler yeni bir aşamaya girmektedirler. Bu yeni aşamaya uyum gösterme becerileri eğitimlerinin sonuçlarını etkileyebilmektedir. Bu çalışma öğrencilerin yükseköğretime uyumunun önemini, nasıl oluştuğunu ve etkisini incelemektedir. Kuzey Kıbrıs’ta eğitim görmekte olan üniversite öğrencilerinin eğitim yaşamına akademik, sosyal ve kişisel açılardan ne derecede uyum sağlayabildikleri ve bu uyumun akademik başarılarına katkısı incelemektedir. Toplam 200 öğrenciden veri toplanmıştır. Akademik, sosyal ve kişisel uyum ilgili literatürde (Baker & Syrik, 1999) daha önce kullanılmış ölçeklerden oluşturulan anketlerle ölçülmüş ve çalışmanın bağımsız değişkenlerini oluşturmuştur. Öğrencilerin akademik başarısı ise çalışmanın bağımlı değişkenini oluşturmuştur ve öğrencinin üniversitedeki genel not ortalaması ile ölçülmüştür. Faktör analizi, korelasyon ve regresyon analizleri ile hipotezler test edilmiştir. Çalışmanın sonuçları tartışılmış ve ileride yapılacak çalışmalar için öneriler verilmiştir. Anahtar Kelimeler: Akademik Başarı, Akademik Uyum, Sosyal Uyum, Kişisel Uyum, Kuzey Kıbrıs en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Business Administration en_US
dc.subject University Students - Student adjustmen - Cyprus, North en_US
dc.subject Academic Performance en_US
dc.subject Academic Adjustment en_US
dc.subject Social Adjustment en_US
dc.subject Personal-emotional Adjustment en_US
dc.subject Northern Cyprus en_US
dc.title The Effects of Academic Adjustment, Social Adjustment and Personal-Emotional Adjustment of Students on Their Academic Performance in Universities of Northern Cyprus en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics Department of Business Administration en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record