The Analysis of the Components of Emotional Intelligence at Workplace: The Case of the Nigerian Telecommunication Industry

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Ünlücan, Doğan
dc.contributor.author Asiegbu, John Emelike
dc.date.accessioned 2016-09-30T10:29:52Z
dc.date.available 2016-09-30T10:29:52Z
dc.date.issued 2016-02
dc.date.submitted 2016
dc.identifier.citation Asiegbu, John Emelike. (2016).The Analysis of the Components of Emotional Intelligence at Workplace: The Case of the Nigerian Telecommunication Industry.Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/2936
dc.description Master of Business Administration in Business Administration. Thesis (M.B.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2016. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Doğan Ünlücan. en_US
dc.description.abstract Emotional Intelligence (EI) has been increasingly inputted as a part of the multiple human behavior within the environment. Recent scientific phenomenon, pioneering academic researches establish significant relationship between EI and performance in the workplace setting. The aim of this research is to analyze the components of EI of employees in the Nigerian telecommunication industry. For the purpose of this study, front line employees working for a leading telecommunication company IN NIGERIA were used as sample for this research. The reason for taking this sample is to assess the effect of components of EI on the work performance of employees within the workplace setting. For the purpose of the study, 250 questionnaires were distributed to employees personally. 158 questionnaires were filled and returned by respondents. SPSS Software was used to analyze and interpret the data. In order to test the hypothesis T-test and one-way analysis (ANOVA) were used. This dissertation focuses on the analysis of the five components of EI which are self-awareness, managing emotions, motivation, empathy and social skill. The result has reveals that perception of EI components varies with gender, age and education level. In addition, women display more self-awareness such as knowing when they are happy, motivation such as always meeting deadlines, empathy such understanding when they are being unreasonable, and social skill such as being very good listeners, than men. Also older employees and those higher level of education are more emotionally intelligent. Keywords: Emotional Intelligence, Empathy, Telecommunication, Motivation and Self-awareness. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Duygusal Zeka, doğal çevrede birçok insan davranışını etkileyen bir unsur olarak görülmeye başlanmıştır. Son zamanlardaki bilimsel fenomen, academik araştırmacıları Duygusal Zeka ve performans arasındaki önemli ilişkinin kurulmasına öncülük etmiştir. Bu çalışmanın amacı, Nijerya telekomünikasyon sektöründe çalışanların duygusal zeka unsurlarını analiz etmektir. Bu çalışmanın amacı doğrultusunda, Nijerya’daki lider bir telekomünikasyon şirketinde ön büro personeli olarak çalışan personel bu araştırmada örneklem olarak kullanılmıştır. Bu örneklemin alınmasının nedeni işyeri ortamında çalışanların performansı üzerindeki Duygusal Zeka unsurlarının etkisini değerlendirmektir. Çalışmanın amacı doğrultusunda, 250 anket şahsen dağıtılmıştır. 158 anket katılımcılar tarafından doldurulmuş ve iade edilmiştir. Verilerin analiz edilebilmesi ve yorumlanabilmesi için SPSS programı kullanılmış ve hipotezler t-testi ve varyans analizi (ANOVA) yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Bu tezde, Duygusal Zekanın beş unsuru olan öz-farkındalık, duyguların yönetimi, motivasyon, empati ve sosyal beceri üzerinde durulmaktadır. Elde edilen sonuçlar, Duygusal Zeka unsurları ile ilgili algının cinsiyet, yaş ve eğitim düzeyleri arasında farklılık olduğunu göstermektedir. Bununla beraber, kadınların daha fazla öz-farkındalık gösterdiklerini örneğin ne zaman mutlu olduklarını bildiklerini, daha fazla motivasyonlarının olduğunu örneğin son tarihlere daima özen gösterdikleri, daha fazla empati kurdukları örneğin mantıksız olduklarında bunu anlamaları, daha fazla sosyal becerileri olduğu örneğin erkeklerden daha iyi dinleyici oldukları görülmektedir. Ayrıca eski çalışanların ve eğitim düzeyi yüksek olanların daha fazla duygusal zekaya sahip olduğu da görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Duygusal Zeka, Empati, Telekomünikasyon, Motivasyon ve Öz-bilinç. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Business Administration en_US
dc.subject Emotional intelligence - Workplace en_US
dc.subject Management - Psychological aspects - Emotional intelligence - Personality development en_US
dc.subject Emotions and cognition - Emotionele intelligentie en_US
dc.subject Emotional Intelligence en_US
dc.subject Empathy en_US
dc.subject Telecommunication en_US
dc.subject Motivation and Self-awareness en_US
dc.title The Analysis of the Components of Emotional Intelligence at Workplace: The Case of the Nigerian Telecommunication Industry en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics Department of Business Administration en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record